image

We lachen er hier vaak om.

Melk komt van pluche paarse knuffels óf uit een pak van AH. Wortels zijn ronde bolletjes die groeien in plastic zakjes in de koeling. Ik zal je niet vermoeien met nog meer voorbeelden.
Wél met de verbluffende informatie die ik vorig jaar kreeg van een WUR-onderzoeker. De eerste 12 jarige kinderen van 'nette' ouders - Amsterdam-Zuid, zij advocaat, hij consultant, drukdrukdruk, BMW 5 en Landrover Sport - zijn inmiddels compleet groentenloos opgegroeid. Ze hebben nog nooit een aardappel, komkommer of tomaat in onversneden levende lijve gezien. Zijn nog nooit op de markt geweest. Zelfs niet bij AH. Daar hebben hun ouders geen tijd voor. Eten komt van de (luxe) pizzakoerier of het even-snel-eten restaurantje om de hoek. Da's veel makkelijker dan zelf iets opwarmen.
Als je die kinderen een ordinaire tomaat laat zien, weten ze niet wat het is.

Knorr heeft nu een echte pastasausplant ontwikkeld. Aan de potjes die eraan groeien, hangen rode dingetjes ter versiering. De plant groeit net als alles in de supermarkt. Daar pluk je ze dan ook 'zó'. Vers van het schap.

AH is de moderne boer.

De voorzitter van ZLTO en vice-voorzitter van de Raad van Commissarissen van Rabobank, Antoon Vermeer, waarschuwde pas nog zo duidelijk: de supermarkt kan maar beter geen boer worden.

Knorr bedoelt het vast serieus. Vermeer ook.

Pomodori, die kinderen van hierboven komen zelfs al niet meer bij AH. Heeft het wel zin iets te doen tegen eetvervreemding?
Dit artikel afdrukken