Kunnen ze in GB beter influencers inzetten om de jeugd volkorenbrood te laten eten ipv witbrood stiekem gezonder te maken.
Stel jonge gebruikers van sociale media bloot aan de juiste influencers en ze eten meer groente en fruit en minder snacks. Dat denken Britse onderzoekers.
De onderzoekers verdeelden 52 deelnemers, met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar, gedurende twee weken over een interventie- en controlegroep. De interventiegroep volgde gezond-eten-influencers en de controlegroep interior design-influencers. Beide groepen voegden 5% extra Instagram-accounts toe aan hun normale Instagram uit een vooraf samengestelde lijst met de gezond-eten-influencers en de interior design-influencers.
Deelnemers die de gezond-eten-influencers volgden, aten uiteindelijk 1,4 extra porties groenten en fruit per dag en 0,8 minder snacks dan de controlegroep. Dat betekent volgens de onderzoekers dat influencers op social media een positief gezondheidseffect hebben.
Social media staan nogal in een kwaad daglicht. Zo is de body positivity movement gekaapt door influencers die andere boodschappen promoten. En geven influencers gezondheidsadviezen, terwijl ze hier niet voor zijn opgeleid.
Toch zijn social media misschien juist wel dé ideale manier om positieve sociale normen rond groente- en fruitconsumptie onder het publiek te brengen. Sociale normen zijn de basis voor gedrag dat mensen 'normaal' vinden, zoals bijvoorbeeld ongezond eten langs de snelweg.
Social media zijn volgens de onderzoekers een vorm van nudging en een modernere manier om de groenteconsumptie te stimuleren dan het ophangen van posters.
In de tweede helft van de jaren '10 koos marketeers in Denemarken voor posterreclames die mensen meer en betere sex beloofden als ze zes stuks groente of fruit aten. Ons is niet bekend of de campagne tot hogere verkopen van groenten en fruit hebben geleid. De 'six a day'-campagne scoorde in eerdere campagnes in bedrijfsrestaurants een duidelijke hogere consumptie van groenten en fruit door het personeel te trainen en ambassadeur van gezonder eten te maken.
Re making veg sexy... In Denmark they eat six-a-day and the word for six is t/ same as for sex. How's this for a campaign? #PeasPlease pic.twitter.com/QiXGEpiKar
— Katy Cooper (@healthkaty) October 24, 2017
Kunnen ze in GB beter influencers inzetten om de jeugd volkorenbrood te laten eten ipv witbrood stiekem gezonder te maken.
BTW op 0 is sympathiek maar volkomen onnodig en gaat niks oplossen. BTW over spullen - ook eten- is een van de minst vervelende soorten van belasting. Beter BTW dan loonbelasting, beter BTW dan belasting over een erfenis. BTW op 0 voor groente en fruit gaat ook niet ervoor zorgen dat er gezonder wordt gegeten. Beleid dat alleen maar een goed gevoel geeft en ‘niks’ doet is totaal het verkeerde beleid in mijn ogen.
Overigens denk ik ook dat influencers een groter effect heeft op eetgedrag dan alle campagnes van het Voedingscentrum tezamen.
Een influencer communiceert via het internationale netweb. En wordt steeds belangrijker gevonden als doorgeefluik, door mensen die iets te koop hebben. Maar het Voedingscentrum denkt toch ook dat iemand die je kunt aanraken invloed kan uitoefenen. Een ober of een chef bijvoorbeeld, die je gezonder kan laten eten.
Zie: Ontdek-jouw-verleidingskracht-in-vijftien-minuten.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.