image


Mark & Spencer heeft aangekondigd om het hele koffie- en thee-aanbod in zijn winkels om te buigen richting eerlijke handel. Maar liefst 78 % van de consumenten blijkt regelmatig te vragen waar komt deze producten vandaan komen. Het bedrijf verwacht met deze omslag een omzetstijging in koffie van 18%, in thee van 30%. Waarschijnlijk omdat we hier kunnen spreken van een groeimarkt. onze klanten hebben ons gezegd dat ze zorgen maken over hoe het product is gemaakt en waar het vandaan komt en wij willen ze hiermee graag van dienst zijn zegt Stuart Rose, M&S chief executive.

image

Dit is dus een win-win situatie. De consument vraagt naar ‘fairtrade’ producten, de winkel gaat daar voor zorgen. Daarmee worden twee doelen bereikt: 1) meer omzet in koffie en thee, 2) een tevreden consument. Hiermee zijn de economische doelstellingen weer behaald!

Nog nooit van Max Havelaar gehoord zeker daar in England? Lopen ze daar nu achter of is dit echt iets nieuws? Waarom dan alleen de koffie en de thee omgegooid Marks & Spencer? Krijg zo al snel de indruk dat dit een te behappen proces is. Waarom dan niet rigoreus omgooien die hap! De klanten vragen er toch naar?

En dat doen ze dan ook echt. Er is hier echt wat aan de hand, Marks & Spencer houdt zich de afgelopen jaren al druk bezig met de informatie achter het label aan de consument. Zo wil het bedrijf consumenten beter informeren over de herkomst van de producten die in de winkel liggen. Dit verhaal van de koffie en thee is een volgende en logische stap in de richting van eerlijke handel! Supermarkten in Nederland kunnen er nog wat van leren!

En het wordt beloont door de consument : Het Britse warenhuisconcern Marks & Spencer (M&S) heeft over de eerste helft van het boekjaar 2005/2006 een stevige winststijging geboekt. De bruto winst is gestegen met 74,3 procent tot £308,2 miljoen (€457 miljoen).
De winst is iets hoger dan was voorzien.
De omzet in Groot-Brittannië nam af met 0,2 procent tot £3,3 miljard ((€4,85 miljard). Daarbuiten nam de omzet toe met 8,6 procent tot £348,5 miljoen ((€512 miljoen). Het concern waarschuwde met de kerstperiode voor de boeg voor “zeer moeilijke marktomstandigheden”, hoewel naar eigen zeggen de klanten goed reageren op nieuwe producten en prijzen. (Bron: ANP)


Waarvan akte!

Bron: food navigator.com
Dit artikel afdrukken