imageDe verantwoordelijkheid voor overgewicht moet niet exclusief bij de consument worden gelegd. Dat is de centrale gedachte in de essaybundel `De obesogene samenleving`. De overgewichtproblematiek hangt namelijk samen met de consumptiesamenleving. De sociale leefomgeving van consumenten heeft vergaande invloed op hun voedingskeuzes. Consumenten genieten weliswaar keuzevrijheid, maar raken tevens het spoor bijster door de enorme hoeveelheid vaak tegenstrijdige voedingboodschappen die ze ontvangen. Consumenten ontvangen dagelijks een bombardement aan reclame voor vette, zoete en zoute levensmiddelen. De ongezonde keuze is vaak de meest voor de hand liggende keuze. Bovendien is het aantal verkooppunten van voedsel en drank zo enorm, dat de afstand tot deze producten nooit ver is. Treinstations, pompstations, warenhuizen, stadions en scholen: allemaal verkopen ze voedsel, en dat blinkt zelden uit in culinair raffinement en gezonde voedingswaarde. Fabrikanten en reclame zijn niet als enige verantwoordelijk voor de overgewichtproblematiek. maar als we deze problematiek willen aanpakken, moet hun rol kritisch worden bekeken en er niet exclusief worden gehamerd op de individuele verantwoordelijkheid van de consument.

bron: Voeding Nu p.29
Dit artikel afdrukken