De Britse supermarktketen Sainsbury's heeft een 'groene revolutie' aangekondigd. Het bedrijf zal voor 500 productlijnen overstappen van plastic naar composteerbare verpakkingen. Het gaat o.a. om biologisch fruit, groenten, vlees, en haar gehele pakket aan eigen merk kant-en-klaar maaltijden. Op jaarbasis zullen 150 miljoen plastic bakjes en zakjes worden vervangen, 3.550 ton plastic. In september volgend jaar moet een groot deel van de operatie voltooid zijn. De consument kan de nieuwe verpakking in de gft-bak gooien, want deze bestaat uit biologische materialen zoals mais, suikerriet en zetmeel, die volledig verteren. In januari 2007 wil Sainsbury's 80% van haar biologische groenten en fruit in composteerbare bakjes leveren, en in september 2007 ook alle kant-en-klaar maaltijden. In oktober volgt de overstap voor biologische worstjes en hele kip.
De supermarktketen heeft verpakkingsrichtlijnen opgesteld om haar leveranciers te stimuleren tot overstap naar composteerbare of herbruikbare verpakkingen. Op de verpakking zou de consument informatie moeten krijgen over de milieuvriendelijkheid van de verpakking zoals "Sorry, not recyclable" of "Please recycle".
De supermarkt geeft toe dat de overstap "significante extra kosten" met zich meebrengt, maar dat deze niet zullen worden doorberekend naar consumenten. Sainsbury's koopt bioplastic in van onder andere Natura, Amcor, Novamont en Innovia.
bron: FoodHolland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dit is tegelijkertijd mooi en minder mooi.
Mooi is dat er weer eens wat diepergaande verpakkingsinnovatie plaatsvindt dan alleen de kleurstelling. Ook mooi is dat een aantal bedrijven hun nek hebben uitgestoken om "duurzame verpakkingen" te ontwikkelen en dat er nu eindelijk een aardig beginvolume (4 kton) begint te vormen.
Jammer is dat het in de UK is en niet in NL.
Bovendien, minder mooi is dat het vooral voor de perceptie is van de consument is en minder om echt iets aan milieuproblemen in de super te doen. Consumenten denken nog steeds dat er verpakkingsafvalbergen zouden bestaan en dat verpakkingsafval het grootste milieuprobleem op aarde is. Helaas zijn hun autogebruik, energiegebruik en voedselverspilling vele malen grotere milieuproblemen. Door zogenoemd milieuvriendelijke verpakkingen te gaan gebruiken zal men enkele klanten een feel-good-gevoel geven. Helaas is dat weinig substantieel. De milieustudies naar 'duurzame verpakkingen' zijn buitengewoon tegenstrijdig en voor de Nederlandse situatie mag er een hoogstens een klein voordeel worden verwacht als al het composteerbare verpakkingafval in de GFT-bak wordt geworpen. Dit is helaas weinig realistisch.
Mijn persoonlijke hoop dat Sainsbury's naast deze bio-pak-tam-tam ook echt iets aan het milieu gaat doen door energieverbruik te verminderen en derving te reduceren. Helaas geeft dat minder feel-good-gevoelens bij de klandizie.
Verder heb ik medelijden met de leveranciers van Sainsbury. Die mogen deze publiciteitsstunt gaan betalen. Voor het kale basismateriaal is de meerprijs 10-15%, maar als je extra eisen hebt (anti-fog, sealbaar, bedrukt) kan de meerprijs exploderen naar 100-200%. Er zullen dus wel weer medewerkers ontslagen worden, iemand moet dit immers betalen. Dubbeljammer, omdat het niet alleen Engelsen zal betreffen: veel AGF komt uit Nederland...
Prima ontwikkeling!!