image

Het huidige voedselsysteem geeft onredelijk veel macht aan een kleine groep inkopers voor de supermarkten. Consumenten verliezen daardoor hun keuzevrijheid, producenten worden gedwongen belachelijk lage prijzen voor hun producten te aanvaarden. De supermarkteconomie is intussen gemondialiseerd. Raj Patel, een Zuid-Afrikaanse onderzoeker, schreef hierover een verontrustend en verhelderend boek. Enkele uittreksels uit de voorpublicatie die vindt in de nieuwe MO* magazine.

1. De zandloper

Wat we kiezen is niet geheel en al onze eigen keuze omdat, zelfs in een supermarkt, het menu niet is opgesteld op basis van onze voorkeuren, en ook niet de seizoenen, noch van waar we zijn, of het hele spectrum van beschikbare appels, en ook niet aan de hand van het hele spectrum van beschikbare voeding en smaken -maar door de macht van de voedingsindustrie.

2. De uitvinding van de supermarkt

De supermarkt is de oppertempel van het moderne voedselsysteem. De supermarktketen is een imperium van logistiek en heerst over en reguleert de kleinere rijkjes binnen de voedingsindustrie, zoals de macht die de tussenagent over de kweker heeft, of de greep van de distributeur op de agent. Door hun beslissingen, en hun nauwe toezicht op elke stap in een productieketen, kunnen de inkoopafdelingen van supermarkten de armste landarbeiders in Zuid-Afrika ontslaan, koffieboeren in Guatemala in de tang nemen of de oogst van rijstvelden in Thailand bepalen.

3. De mondialisering van de onvrije markt

Supermarkten zijn gemakkelijk voor de vrouwen als consumenten, zelfs al zijn ze niet per se goed voor vrouwen als producenten. Het toont de ambivalentie van supermarkten, en het geldt net zo zeer in noordelijk KwaZulu-Natal als in Los Angeles of Mexico City. In het Zuid-Afrikaanse Makhathini-laagland hadden de vrouwen al een oplossing gevonden voor die ambivalentie: het liefst wilden ze met hun eigen machine maïs malen, in plaats van dat met de hand te moeten doen. Dan konden ze onafhankelijk zijn van de supermarkt, maar nog steeds profiteren van de technologie die hen het leven gemakkelijker maakte.Wat we kiezen is niet geheel en al onze eigen keuze omdat, zelfs in een supermarkt, het menu niet is opgesteld op basis van onze voorkeuren, en ook niet de seizoenen, noch van waar we zijn, of het hele spectrum van beschikbare appels, en ook niet aan de hand van het hele spectrum van beschikbare voeding en smaken -maar door de macht van de voedingsindustrie.

Buy This! Alles wat je niet wilt weten over eten door Raj Patel is uitgegeven door Uitgeverij De Wereld. 280 blzn. ISBN 978-90-79051-01-4

Je kan hier het volledige artikel lezen.

Oh ja: klik op het plaatje!
Dit artikel afdrukken