image


Wonderlijk vond ik dit nieuwtje: Albert Heijn biedt vijftienhonderd scholen een project 'gezond lunchen' aan. Het project ‘Klasselunch’ moet leerlingen op de drempel van de middelbare school leren dat gezond lunchen ook lekker kan zijn. Het project wordt op 27 april afgesloten met een gratis lunch voor alle deelnemende leerlingen.
Het lesmateriaal is in opdracht van AH samengesteld in samenspraak met het Voedingscentrum. Het lesmateriaal is deels aanwezig op de website klasselunch en bestaat verder onder meer uit een dvd met een film en een videoclip, zo maakte de supermarktketen bekend. Het project start per heden.

AH heeft TNS Nipo onderzoek laten doen naar de lunchgewoonten van leerlingen op basis- en middelbare scholen. Daaruit blijkt dat chips en snacks naast brood het populairst zijn. Fruit wordt nauwelijks gegeten. Bijna de helft van de scholieren op middelbare scholen koopt eten in de schoolkantine, supermarkt of bij een horecagelegenheid. Zo’n 40 procent erkent niet alles op te eten wat van thuis wordt meegegeven.

Ja, ja denk ik dan...... AH kijkt naar de overkant van het kanaal en zien wat er gebeurt in Engeland als gevolg van dé voorvechter van gezond voedsel Jamie Oliver.

Afgelopen week maakte Mc Donalds bekend als gevolg van Jamie's acties meer dan 30 bedrijven te moeten sluiten.

Zal dat ook in Nederland gebeuren? Ik denk het niet.

Nederlanders zijn heel conventioneel in de keuze van hun voeding. Sterker nog: de Nederlander is conservatief bij aankoop voedsel . Aldus Foodholland in een bericht van 2 februari jl. Per jaar worden er maar zo'n 150 verschillende producten gekocht, terwijl er zeker 30.000 producten op de markt zijn.

De verandering van eetpatronen gaat langzaam en zolang de consument hier nog geen grote interesse in toont zal deze golf van gezond voedsel Nederland helaas voorbijgaan.
Een icoon als Oliver ontbreekt hier. Jonnie, Pascal, Sergio? Toch heel anders. Hij heeft het aardig voor mekaar: mooi bedrijf én de maatschappij op zijn kop zetten!


bron: zibb.nl
Dit artikel afdrukken