Beste Wouter,
Deze week geeft Conimex de worteltjes een extra oosters tintje, want we kruiden ze met Sambal Manis. Kip, ketjap en koriander maken het geheel mooi af. Maar let op hè, niet te veel sambal, strak zweet je peentjes.
Niets is zo gezellig als de wekelijkse Wokmail van Conimex op woensdag.
Maar Conimex is Unilever en Unilever is sinds deze week een SUPER-MVO bedrijf, zoals hier eerder te lezen was. De multinational houdt werknemers in de Filippijnen van de hoeren en van de drank af en laat Hollandse bengels watersporten voordat zij zich op de Magnums, Splits of Cornetto's storten. Of crushed ice van raketjes, een flinke bel wodka en een scheutje triple sec shaken met een gemuddled lemmetje (de überbreezer).
Ik legde de recepten en menu's die ik de afgelopen maanden in de inbox kreeg eens langs de maatschappelijk correcte maatlat. Voor de recepten wordt voor vier personen doorgaans 600 gram groente en 400 gram vlees gebruikt. Daarmee is Conimex:
******** NIET maatschappelijk correct. ********
We willen immers met zijn allen naar 80 gram vlees per persoon. En 150 gram groente p.p. is een lachertje en niet eens in overeenstemming met wat het Voedingscentrum wil dat we eten. Zou bij een maatschappelijk correcte houding die Unilever (en andere bedrijven!) zich aanmeet, niet ook een aanpassing van de populaire receptuur en menusamenstelling horen?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Beste Wouter,
"Dat multinationals alleen maar een kwalijke rol spelen is een karikatuur uit schoolboekjes van lang geleden."
Jij bent de journalist. Zoek eens wat rond en overtuig ons!
Alvast twee goeie startlinks:
1) database over de verantwoordelijkheid van de agrobusiness : agribusinessaccountability.org
2) Kauri : Bedrijven en NGO's in dialoog
@Steven,
Je pleit voor meer regelgeving door overheden en hogere overheden, begrijp ik. Maar is deze uitgestoken hand niet een beginpunt om interactief - als belanghebbenden onderling - tot iets beters te komen? Dat multinationals alleen maar een kwalijke rol spelen is een karikatuur uit schoolboekjes van lang geleden.
Is het niet misschien meer kansrijk wanneer bedrijven en belangengroepen en mensen met ideeën direct met elkaar communiceren en tot iets nieuws en beters proberen te komen?
Unilever, wast steeds witter! Hoera?
"When you don't want to feed the world
When you just want to feed your bank balance
Wash your guilt away
Unilever washes whiter
Soap to clean those dirty hands
And a slap for the people who work the land"
Volledige tekst en een mening die ik al eerder verkondigde: http://www.foodlog.nl/comments.php?id=1694_0_1_0_C39
Wat zullen ze er weer de pest in hebben dat er zo makkelijk doorheen valt te prikken. Want MVO begint voor een bedrijf als Unilever inderdaad heel dicht bij huis en daar geven ze niet thuis.
Op molblog las ik al dat De Baak graag een cursus wil geven voor navolgers van MVO zoals Unilever het oppakt. Ik kon het niet nalaten er alvast een titel voor te suggereren: 'snel scoren met MVO' ;-)
De mop: het kan nog veel sneller en kost geen fluit, zoals Wouter hier aantoont.