image Geen snoep meer aan de kassa in Nederland. In België is men nog niet zover. Hoewel, bij Colruyt vind je er al sinds jaar en dag geen snoep meer. Zelfregulering, heet dat. Maar Delhaize slaat nu ook aan het experimenteren. Het begint met de verkoop van losse bananen aan de kassa.

Nochtans denkt professor retail Gino Van Ossel van de Vlerick Management School in Leuven dat de situatie niet snel zal veranderen in België. “Het financieel belang is veel te groot. Niet alleen brengt snoep een stuk omzet met zich mee, de rekken aan de kassa zijn zo felbegeerd dat merken ervoor betalen om daar te kunnen liggen. Sleutel je hieraan, dan voelen supermarkten dat meteen in hun winstgevendheid. En daar blijft nu al zo weinig van over.

Ik stel me daarbij twee vragen:
  • zal het zeuren van de kinderen zich nu gewoon verplaatsen naar bananen?

  • wat doen we met de uitspraak van Gino Van Ossel?

meer op Vilt.be

...en kijk eens: geen vieze vingers meer voortaan op de autozetel :-)
Dit artikel afdrukken