imageIs dit een uiting van maatschappelijke verantwoordelijkheid of is dit een slinkse manier om de consumenten te paaien? Mogelijk is het ook het laatste. Maar laten we het eens anders bekijken: maakt het wat uit als er een goeie richting mee wordt ingeslagen?

Unilever heeft gisteren op 8 mei tijdens het Unilever Vitality Symposium twee belangrijke nieuwe initiatieven aangekondigd in haar streven naar verantwoorde marketing. Het bedrijf gaat een internationale richtlijn hanteren die bepaalt dat in reclame geen gebruik wordt gemaakt van modellen of acteurs met onrealistische kledingmaten. Bovendien zal het concern marketing en reclame gericht op kinderen tussen de 6 en 11 jaar beperken tot voedingsmiddelen en dranken die in aanmerking komen voor het ‘Ik Kies Bewust’-logo. Unilever zal geen strikte criteria opleggen ten aanzien van de Body Mass Index (BMI) van modellen en acteurs, maar alle brandmanagers en reclamebureaus worden geacht een BMI tussen 18,5 en 25 als richtlijn aan te houden. Deze cijfers zijn in lijn met richtlijnen van de Verenigde Naties ten aanzien van een gezonde BMI.

Tevens wordt Unilevers wereldwijde streven naar verantwoorde marketing gericht op kinderen aangescherpt. Concreet betekent dit dat het bedrijf alleen marketingactiviteiten zal richten op kinderen tussen 6 en 11 jaar, als het voedingsmiddel of de drank in kwestie in aanmerking komt voor het
‘Ik Kies Bewust’-logo. Unilever legt zich vrijwillig deze richtlijn op, die eind 2008 volledig zal zijn doorgevoerd. Dit streven bouwt voort op de vrijwillige beperking die het concern in maart 2006 heeft aangekondigd, namelijk om marketingactiviteiten niet rechtstreeks te richten op kinderen jonger dan 6 jaar.

bron: unilever
Dit artikel afdrukken