Consumenten tussen de 45 en 56 jaar associëren functionele voedingsproducten helemaal niet met gezondheid, terwijl ze daarvoor wel bedoeld zijn. image
universiteit van tilburg

Dat blijkt uit het proefschrift 'Emotions in consumer research: An application to novel food products' van bedrijfskundige Fleur Laros. Zij promovereert 24 maart aan de Universiteit van Tilburg.
Laros onderzocht de rol van emoties in de acceptatie van voeding waaraan nieuwe technologie te pas komt. Het blijkt moeilijk consumenten te overtuigen van het nut van nieuwe voedingsproducten. De meerderheid van de Nederlandse consumenten wijst bijvoorbeeld genetisch gemodificeerd voedsel af ondanks alle gunstige risico-analyses.

Laros concludeert onder meer dat Nederlanders zich angstiger te voelen wanneer ze aan genetisch gemodificeerd voedsel denken dan aan andere nieuwe producten zoals functional foods (Becel proactive, Danone Activia, etc.). Dit geldt voor alle lagen van de bevolking en alle leeftijden. Consumenten die denken dat ze weinig weten over genetisch gemodificeerd voedsel vertrouwen minder op die kennis en daardoor relatief meer op hun emoties.

Laros stelt dat de emoties geen impulsieve reactie zijn, maar diep wortelen in waarden en opvattingen zoals vertrouwen in techniek, gezondheid en gemak. De emoties beïnvloeden het aankoopgedrag significant; beleidsmakers en marketeers dienen er dus terdege rekening mee te houden.

bron: Foodholland
Dit artikel afdrukken