Laten we vooraf vaststellen dat er voedsel nodig is om te blijven leven en om dat leven ook een bepaalde kwaliteit te geven. Je zou dat zero-base kunnen bekijken: hoeveelheid, juiste samenstelling, niveau van luxe. Dit kan leiden tot de kwantificering van de vraagkant: dit hebben we nodig voor 9 miljard mensen gedurende x jaar. Vervolgens kijk je of de aarde dat voor 9 miljard mensen kan produceren. Ervan uitgaand dat dit eerlijk verdeeld wordt.

Tegen 2035 heeft 50% van de wereldbevolking overgewicht. Alvast niet eerlijk. Voor wat we dan tekortkomen zullen we een oplossing moeten zoeken. Dat kan door de hoeveelheid per bewoner van de aarde te verlagen, als dat nog kan, of middelen te gebruiken die, meestal niet duurzaam, de productie verhogen.

Duurzaam voedsel is voedsel dat niet meer dan strikt nodig wordt geconsumeerd
Niet meer dan strikt nodig
Op de vraag “wat is duurzaam voedsel?” is dit dan ook het eerste antwoord: voedsel dat niet meer dan strikt nodig is wordt geconsumeerd. Het ‘overeten’ wat nu plaatsvindt hoeft dan niet geproduceerd te worden. En misschien zit daar ook wel een tweede antwoord in: voedsel van de juiste samenstelling (als daar goed over nagedacht wordt, dat is wel een dingetje) dat niet meer dan strikt noodzakelijk wordt geconsumeerd, creëert een gezonde eet(levens)stijl en is daarmee vanuit dat oogpunt duurzaam.

Mooi hoe productie en consumptie daarin kunnen samenvallen. Dat doen ze nu niet. Als ik een beetje kijk naar mijn expertise - marketing/reclame/consumentengedrag - zijn er wel wat opmerkingen te maken.

Mensen met lage en middeninkomens bezuinigen eerder op voedsel dan op vermaak. Ofwel via aanbiedingen (die door de hevige onderlinge concurrentie van supermarken volop aanwezig zijn) of door bezuinigen dat leidt tot minder consumeren, goedkoper consumeren.

Bij deze groepen is dit ook mogelijk omdat eten niet tot de identiteit creërende producten hoort. Niet tot het goede leven, zogezegd. Bij de hogere SES (sociaal economische status) speelt dat wel een rol. Maar die uit zich voornamelijk in Ottolenghi kookboeken, kookeilanden, wijnvoorraadjes en buitenhuis eten.

Als je kijkt naar de productiekant van voedsel, dan is er wel wat aan de hand
Ethiek verdwenen
Als je kijkt naar de productiekant van voedsel, dan is er wel wat aan de hand. Daar is de ethiek over gezond en duurzaam volledig verdwenen. Het is een markt geworden met een wereldbevolking die niet alleen al autonoom groeit, dank u wel, maar die ook nog eens 20 tot 25% dikker gemaakt moet worden.

Het overdadige aanbod van voedsel in de supermarkt, op elke hoek van de straat en vele plekken daartussen plus de enorme hoeveelheid communicatie in alle vormen van media, geven onweerstaanbare prikkels in het genotcentrum van de hersenen. En dat al vele decennia lang, uitmondend in een zeer verslaafd consumptiegedrag.

En laten we tevens vaststellen dat de producten die dit veroorzaken daar steevast voor in elkaar zijn gezet: suiker, zout, vet. Ik heb al eens eerder verhaalt over de torture test: hoe lang kan je iets dooreten of doordrinken?

'Blijf kopen'
Als je kijkt naar de assortimenten van BigFood (Unilever, Nestlé, Heinz/Kraft etc.) dan bestaan die voor 80% uit dit soort producten. Die allemaal passen, volgens Paul Polman, ex-CEO van Unilever, in een uitgebalanceerd dieet. Wat hij eigenlijk zegt: we zijn qua succes van dit soort producten afhankelijk, blijf ze kopen. De verhalen over gezondheid en duurzaamheid die door BigFood op dit gebied verteld worden blijven vaak verhalen.

Vastgelopen
We zijn wereldwijd verslaafd aan chocolade. Dat kan wel wat minder. Wat kan je op die vaak beste gronden ook verbouwen? Iets beters. Daarbij: voor gezond voedsel is nauwelijks een industrie nodig. Hoe duurzaam is dat.

Kortom: de industrie en de consument zijn vastgelopen.

Op het gebied van gezondheid is echter nog maar weinig daadkrachtige sense of urgency waar te nemen
Niet heel duurzaam allemaal. Maar in het economische systeem waarin we leven van minor importance. Totdat de zorgkosten uit de hand lopen en het milieu de klos is. Je kan zeggen dat we daar zo langzamerhand wel zijn aangeland. Op het gebied van gezondheid is echter nog maar weinig daadkrachtige sense of urgency waar te nemen. Om maar niet te spreken over het klimaat. Het is behoorlijk hardnekkig allemaal.

De oplossing kan je ingewikkeld maken en laten gaan over wie, wat en hoe wil ik als mens of als bedrijf zijn. Scherper gesteld: hoe gaan we om met de pret -en winstmaximalisatie? Ik verwacht daar wel een langdurig en stroperig proces. Mensen veranderen niet graag.

Het kan misschien korter:
- Interventies in opvoeding en onderwijs
- Wetgeving
- Belastingmaatregelen

Ik hoef ze niet uit te werken, omdat ze al vele malen hier op Foodlog zijn langsgekomen.

Samenvattend: je zou zoals onze premier het altijd afdoet het tot verantwoordelijkheid van de consument kunnen maken en daar ligt die ook, maar zowel bedrijfsleven (ethiek) als overheid (stimulering) spelen er ook een aanzienlijke rol in. Het is niet zo onduidelijk.

In Wat is ...? gaan we met bekende en minder bekende mensen op zoek naar wat hen motiveert om te ontdekken of we elkaar van daaruit weer kunnen vinden. Waarom we dit doen lees je in De ontdekking van de ander. Bekijk ook de introductie tot de duurzaam voedselreeks of het overzicht van de serie.
Dit artikel afdrukken