Een op het eerste gezicht misschien eenvoudige vraag, maar bij nader inzien vindt Hanno Pijl ‘Wat is gezondheid?’ toch lastig te beantwoorden. Hij is hoogleraar Diabetologie en als internist in het Leids Universitair Medisch Centrum ziet hij veelal patiënten met diabetes en overgewicht. Hij neemt je mee in zijn overpeinzingen, zonder de pretentie tot het enig juiste antwoord te komen. Maar fysiek en mentaal welbevinden zijn sowieso onderdeel van een goede gezondheid.
Mijn eerste reactie: afwezigheid van ziekte. Maar dan volgt onmiddellijk de vraag: wat is dan ziekte? Die vraag zou je vanuit tenminste twee invalshoeken kunnen proberen te beantwoorden. Vanuit medisch-biologisch perspectief zou je kunnen stellen dat ziekte betekent dat de normale fysiologie is verstoord. Daarop volgt dan echter weer een vraag: wat is normale fysiologie? Ieder mens is anders, ook als het gaat om onze biologie. Precies daarom waarderen we de uitkomst van medisch-fysiologische metingen over het algemeen als normaal wanneer zij tussen de 5e en 95e percentiel van de ‘gezonde’ bevolking vallen.
Zie daar de cirkelredenering. Immers: hoe definiëren we ‘gezond’ eigenlijk? En bovendien: is iedereen die buiten die normaalwaarden valt dan onmiddellijk ziek? Vanuit psychosociaal perspectief zou wellicht kunnen worden gesteld dat ziekte betekent dat er mentaal dan wel maatschappelijk/functioneel on-welbevinden is. Maar dan volgt de vraag: wat is on-welbevinden precies? Dat is misschien nog wel lastiger te definiëren dan verstoring van de fysiologie. En bovendien: hoort periodiek on-welbevinden niet bij het leven? Zijn we dan allemaal bij tijd en wijle ‘ziek’?
De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) hanteert sinds haar oprichting in 1948 de volgende definitie: “Gezondheid is een staat van compleet lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn, en niet slechts de afwezigheid van ziekte of lichamelijke gebreken”. Als ideaal streven is deze definitie uiteraard prachtig, en daarom wellicht geschikt als adagium voor een gezondheidsorganisatie. De veelgehoorde kritiek luidt echter: dit maakt vrijwel iedereen op onze planeet ongezond. Deze definitie is daarom in de praktijk onbruikbaar. Bovendien, aldus de kritiek, werkt zij impliciet medicalisering van de samenleving in de hand: streven naar volmaakt welzijn rechtvaardigt medisch ingrijpen bij ons allemaal.
In antwoord op het breed gedragen ongenoegen over de definitie van de WHO, muntte de Nederlandse arts Machteld Huber in 2011 de naam ‘positieve gezondheid’ voor een nieuwe definitie die veel (internationale) aandacht kreeg. ‘Gezondheid is het vermogen van mensen zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’. Ook deze, in de praktijk veel hanteerbaardere, definitie kreeg echter kritiek. ‘Feitelijke ziekte’ (waarmee fysieke dan wel mentale ontregeling wordt bedoeld) zou te veel buiten beschouwing worden gelaten.
En dat is ook precies waar ik moeite mee heb als ik deze definitie tegen het licht houd. Mijn vrouw heeft multipele sclerose. Zij heeft de hele dag pijn en is zeer beperkt mobiel. Ondanks dat werkt zij (part-time) naar volle tevredenheid, is zij sociaal buitengewoon actief, en gaat zij telkens weer nieuwe uitdagingen aan binnen de grenzen van haar kunnen. Maakt haar dat dan gezond? Dat denk ik niet.
Uiteraard is het buitengewoon belangrijk dat mensen zich aan kunnen passen en eigen regie kunnen voeren, ook, en misschien wel vooral, als ze ziek zijn. Begrijp me dus niet verkeerd: ik vind het positieve gezondheidsconcept een verrijking van ons denken over ziekte en gezondheid. Maar een definitie van gezondheid zonder fysiek en mentaal welbevinden daarin te betrekken, lijkt me niet inclusief.
Definitie van ziekte
Misschien dat ik het beste kan proberen te beschrijven wat gezondheid voor mij is door eerst ziekte te definiëren. Ik doe een poging: ‘Ziekte is een toestand die, zonder medicamenteus ingrijpen, heeft geleid tot persistente fysieke en/of mentale klachten.’ De essentie van deze definitie is dat klachten onlosmakelijk met ziekte verbonden zijn. Dat betekent dat ontregeling van de biologie zonder klachten (bijvoorbeeld: hoge bloeddruk, overgewicht) geen ziekte genoemd kan worden. Het zijn risicofactoren voor het ontstaan van ziekte (diabetes, hart- en vaatziekten), die (soms) om medisch ingrijpen vragen, maar dat maakt ze nog niet tot ziekte. De tussenvoeging ‘zonder medicamenteus ingrijpen’ is van belang, omdat een ziekte niet verdwijnt door het gebruik van medicatie (chirurgie kan wel een ziekte doen verdwijnen). Iemand met reumatoïde artritis die geen pijn heeft door prednison is niet van
Gezondheid kan wat mij betreft het beste worden omschreven als afwezigheid van ziekte, wanneer dat laatste gedefinieerd wordt als toestand waarin persistente fysieke of mentale klachten centraal staan. Omgekeerd ben je dan gezond als je zonder gebruik van medicatie geen klachten hebt.
Dit artikel afdrukken
Zie daar de cirkelredenering. Immers: hoe definiëren we ‘gezond’ eigenlijk? En bovendien: is iedereen die buiten die normaalwaarden valt dan onmiddellijk ziek? Vanuit psychosociaal perspectief zou wellicht kunnen worden gesteld dat ziekte betekent dat er mentaal dan wel maatschappelijk/functioneel on-welbevinden is. Maar dan volgt de vraag: wat is on-welbevinden precies? Dat is misschien nog wel lastiger te definiëren dan verstoring van de fysiologie. En bovendien: hoort periodiek on-welbevinden niet bij het leven? Zijn we dan allemaal bij tijd en wijle ‘ziek’?
Dit maakt vrijwel iedereen op onze planeet ongezondOngezondheid
De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) hanteert sinds haar oprichting in 1948 de volgende definitie: “Gezondheid is een staat van compleet lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn, en niet slechts de afwezigheid van ziekte of lichamelijke gebreken”. Als ideaal streven is deze definitie uiteraard prachtig, en daarom wellicht geschikt als adagium voor een gezondheidsorganisatie. De veelgehoorde kritiek luidt echter: dit maakt vrijwel iedereen op onze planeet ongezond. Deze definitie is daarom in de praktijk onbruikbaar. Bovendien, aldus de kritiek, werkt zij impliciet medicalisering van de samenleving in de hand: streven naar volmaakt welzijn rechtvaardigt medisch ingrijpen bij ons allemaal.
In antwoord op het breed gedragen ongenoegen over de definitie van de WHO, muntte de Nederlandse arts Machteld Huber in 2011 de naam ‘positieve gezondheid’ voor een nieuwe definitie die veel (internationale) aandacht kreeg. ‘Gezondheid is het vermogen van mensen zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’. Ook deze, in de praktijk veel hanteerbaardere, definitie kreeg echter kritiek. ‘Feitelijke ziekte’ (waarmee fysieke dan wel mentale ontregeling wordt bedoeld) zou te veel buiten beschouwing worden gelaten.
En dat is ook precies waar ik moeite mee heb als ik deze definitie tegen het licht houd. Mijn vrouw heeft multipele sclerose. Zij heeft de hele dag pijn en is zeer beperkt mobiel. Ondanks dat werkt zij (part-time) naar volle tevredenheid, is zij sociaal buitengewoon actief, en gaat zij telkens weer nieuwe uitdagingen aan binnen de grenzen van haar kunnen. Maakt haar dat dan gezond? Dat denk ik niet.
Een definitie van gezondheid zonder fysiek en mentaal welbevinden daarin te betrekken, lijkt me niet inclusiefWelbevinden
Uiteraard is het buitengewoon belangrijk dat mensen zich aan kunnen passen en eigen regie kunnen voeren, ook, en misschien wel vooral, als ze ziek zijn. Begrijp me dus niet verkeerd: ik vind het positieve gezondheidsconcept een verrijking van ons denken over ziekte en gezondheid. Maar een definitie van gezondheid zonder fysiek en mentaal welbevinden daarin te betrekken, lijkt me niet inclusief.
Definitie van ziekte
Misschien dat ik het beste kan proberen te beschrijven wat gezondheid voor mij is door eerst ziekte te definiëren. Ik doe een poging: ‘Ziekte is een toestand die, zonder medicamenteus ingrijpen, heeft geleid tot persistente fysieke en/of mentale klachten.’ De essentie van deze definitie is dat klachten onlosmakelijk met ziekte verbonden zijn. Dat betekent dat ontregeling van de biologie zonder klachten (bijvoorbeeld: hoge bloeddruk, overgewicht) geen ziekte genoemd kan worden. Het zijn risicofactoren voor het ontstaan van ziekte (diabetes, hart- en vaatziekten), die (soms) om medisch ingrijpen vragen, maar dat maakt ze nog niet tot ziekte. De tussenvoeging ‘zonder medicamenteus ingrijpen’ is van belang, omdat een ziekte niet verdwijnt door het gebruik van medicatie (chirurgie kan wel een ziekte doen verdwijnen). Iemand met reumatoïde artritis die geen pijn heeft door prednison is niet van
Je bent gezond als je zonder gebruik van medicatie geen klachten hebtde ziekte af. Aanpassing en eigen regie zijn essentiële elementen van de omgang met ziekte.
Gezondheid kan wat mij betreft het beste worden omschreven als afwezigheid van ziekte, wanneer dat laatste gedefinieerd wordt als toestand waarin persistente fysieke of mentale klachten centraal staan. Omgekeerd ben je dan gezond als je zonder gebruik van medicatie geen klachten hebt.
In Wat is ...? gaan we met bekende en minder bekende mensen op zoek naar wat hen motiveert om te ontdekken of we elkaar van daaruit weer kunnen vinden. Waarom we dit doen lees je in De ontdekking van de ander. Bekijk ook de introductie tot de gezondreeks of het overzicht van de serie Wat is gezond? met de drie thema's Wat is gezondheid?, Wat is gezonde voeding? en Wat is ultrabewerkt voedsel?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wouter #14 Kweken in hydrocultuur zal waarschijnlijk meer opties geven om een constante gewenste smaak te garanderen. Ze lijken zeker stabieler te zijn qua smaak, die Lidl-tomaatjes. De lekkerste die ik ooit heb gegeten waren dan weer van een lokale biologische boerderij. Helaas alleen kort verkrijgbaar in het seizoen, want tja, zo werkt dat met volle grond-producten.
Is een product - tomaat in dit geval - beter en gezonder noemen vanwege een stofje dat er in grotere hoeveelheden inzit niet teveel stofjesdenken trouwens ? We knutselen er wat meer in van een leuk stofje en het is meteen gezonder? Hoe verhoudt het hele profiel van zo'n tomaatje zich tov een biologische variant uit volle grond?
M. Bongers , natuurlijk is er een relatie tussen voedingspatroon en gezondheid. Een voedingspatroon is de hoeveelheid voedselproducten (en de hoeveelheid) die per dag (of week) gemiddeld wordt geconsumeerd, natuurlijk is dat (naast DNA, pech, omgeving) gecorreleerd aan gezondheid. Hoe exact weten we NIET. Gemiddeld gezien: a) niet teveel, b) divers, c) voldoende groente, een beetje fruit, voldoende eiwitten, voorzichtig met koolhydraten en suikers.
Ik heb mijn #10 waarschijnlijk niet goed verwoord.
Net zoals je wel kunt spreken over gezonde of ongezonde voedingspatronen, maar heel heel erg slecht over gezonde of ongezonde producten. Individuelee producten correleren niet automatisch met een gezond of ongezond voedingspatroon.
Net zoals de teelt (of verwerking) ook NIET causaal correleert met een gezond of ongezond zijn van een product. En tenslotte kan je niet de teeltwijze correleren met de gezondheid van een individueel ingredient (of product).
In complexe systemen kan (MAG) je niet denken dat er dit soort causale verbanden zijn. En nee, dat heeft niks te maken met wel of niet holistische denken. Zie ook mijn #11
Otto Rood de Romaatjes van de Lidl - ik ben er gek op- uit Nederland zijn lekkerder, voller, zoeter en vermoedelijk met meer lycopeen dan de biologische tomaten die de grote puree fabrikanten kweken in zuid Italië. Het is maar een voorbeeldje. Ik stel niet "dat het altijd zo is".
Zo sluiten we weer bij het artikel aan. Wat is de relatie tussen voedsel en gezondheid? Steeds meer komt men, ook wetenschappelijk, tot het inzicht dat die relatie bestaat, causaal. Er zijn al rapporten dat (sommige) voedsel een medicijn is - dus niet preventief, maar curatief. Hippocrates zei al zoiets.
Wouter #11 Op welke vlakken zou je die tomaatjes op hydrocultuur als 'echt beter' kunnen omschrijven?
Breed - over het geheel - kijken, dat is prima. Maar holistische kan betekenen, holistisch-eenvoudig_op_kennis, of holistisch-breed_diep_op_kennis. Een voorbeeldje: hele lekkere en gezonde tomaten kunnen prima in een kas op hydrocultuur gemaakt worden. Soms echt beter dan biologisch tomaatje op de volle grond. Kortom, de bodem centraal stellen en denken dat de rest dus automatisch afhangt van een gezonde bodem (gezonde bodem = gezond voedselsysteem) daar zie ik toch een te simpele analogie in.
Voor de rest? Eens met #10 hoor.