Echt en tech door elkaar dus? Kijk nou, echt en tech - dat zijn dezelfde letters.

Het eten van de toekomst zal meer en meer een dialoog aangaan met de consument. Het aanbod en de samenstelling van eten worden afgestemd op de individuele wensen van de klant. Nieuwe voedseltechnieken en de revival van het zelf telen van gewassen moeten dit mogelijk maken. Twee technieken die naar verwachting meer aandeel zullen krijgen in de voedselmarkt zijn nutrigenomics en nanotechnologie. Nurtigenomics is een wetenschappelijke tak die onderzoek doet naar de verbanden tussen genetica en menselijke fysiologie. De onderzoeken uit deze wetenschap moeten leiden tot een aanbod van uitgebalanceerd en ziektevoorkomend eten voor de individuele consument. Een voorbeeld van nanotechnologie, een wetenschap die werkt met minuscule deeltjes, is een product van het merk Kraft. Dit bedrijf is bezig met de ontwikkeling van een kleur- en smaakloos drankje waaraan door de consument vitamines, mineralen en smaken toegevoegd kunnen worden.

Verder is het zelf verbouwen van groenten en fruit weer in opkomst. De moestuin beantwoordt aan de behoefte naar eerlijk en basaal voedsel. Voor mensen zonder veel tijd is er de mini-kruidenkas voor in de keuken, een grote hit in Amerika.



Bron: Eye - p. 22 met dank aan het MKB

Dit artikel afdrukken