Ons gevoel zegt misschien dat we het beste verse producten kunnen kopen, omdat het gezonder lijkt. Maar dat is niet altijd het geval. En dat heeft onder andere te maken met de afstand die het product moet afleggen en de tijd die tussen de oogst of de productie en het daadwerkelijk nuttigen zit.

Bijna de helft van de Nederlanders weet nog altijd niet dat diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer
Diepgevroren producten zijn op hun rijpste moment geoogst of geproduceerd en worden dan in een razendsnel tempo tot ver beneden het vriespunt gebracht. Diepgevroren producten behouden daardoor hun voedingswaarde én daadwerkelijke versheid. Bijna de helft van de Nederlanders weet nog altijd niet dat diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer.

Voordelen
Door de producten in te vriezen is het mogelijk om het hele jaar door diverse soorten te eten, je bent dus niet gebonden aan een specifiek seizoen. Daarnaast kun je producten thuis op voorraad houden, zodat je altijd iets in huis hebt voor het moment dat je het nodig hebt, of het nou gaat om ontbijt, lunch, diner of bij de borrel. Passende porties zorgen voor minder afval. Voor de prijsbewuste consument is VriesVers ook nog eens erg aantrekkelijk. De meeste diepvriesproducten zijn iets goedkoper dan vergelijkbare producten uit de versafdeling en makkelijk te portioneren. Recent onderzoek van onze Engelse zusterorganisatie BFFF gaf aan dat VriesVers producten ook duurzaam zijn en dat de impact van VriesVers producten vergelijkbaar is met verse producten en soms beter is voor het milieu. Ook het Duitse DTI gaf dit in eerder onderzoek aan.

Er is nog veel potentie voor perceptieverbetering rondom de diepvriescategorie. Meer dan de helft van de Nederlanders wil vaker kiezen voor diepvriesproducten als ze zeker zouden weten dat deze duurzamer, gezonder, en vaak goedkoper zijn dan verse producten én lekkerder zijn. Wij zijn ervan overtuigd en hebben de wind in de zeilen, want in de laatste 2,5 jaar is de markt fors gegroeid (veilig en in één keer boodschappen doen) en door de koopkrachtuitdagingen zal de consumptie alleen maar toenemen!

In Wat is ...? gaan we met bekende en minder bekende mensen op zoek naar wat hen motiveert om te ontdekken of we elkaar van daaruit weer kunnen vinden. Waarom we dat doen lees je in De ontdekking van de ander.

Dit artikel afdrukken