Voor Lidl is duurzaam handelen een van de centrale strategische doelen voor een succesvolle toekomst. Wij willen onze positieve impact op mens, dier en milieu vergroten en onze negatieve impact verkleinen. Duurzaam handelen is onze manier om elke dag opnieuw te voldoen aan onze beloften op het gebied van kwaliteit en tegelijkertijd de toekomst van ons bedrijf te waarborgen. In dit kader hebben wij onze duurzaamheidsstrategie ontwikkeld. Deze bestaat uit zes strategische pijlers: het klimaat beschermen, grondstoffen sparen, biodiversiteit respecteren, eerlijk handelen, gezondheid bevorderen en dialoog voeren. Voor elk van deze pijlers hebben we ambitieuze doelstellingen geformuleerd en nemen we impactvolle maatregelen.

Als grote landelijke supermarkt met ongeveer 440 filialen in Nederland bereiken we wekelijks een groot aantal klanten. De producten die onze klanten kopen zijn onderdeel van hun dagelijkse voedingspatroon. Omdat de productie van levensmiddelen ook negatieve sociale én ecologische gevolgen met zich meebrengt, willen wij deze gevolgen verminderen door onze klanten een zo gezond en duurzaam mogelijk assortiment aan te bieden. Bij Lidl maken we daarom een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk.

Planetair gezondheidsdieet
Maar wat verstaan we tegenwoordig onder gezond eten? Gezond eten staat gelijk aan een gezond voedingspatroon. Door middel van een zo divers en gezond mogelijk assortiment in combinatie met voorlichting, helpen wij onze klanten om daadwerkelijk de gezondere keuze te maken. Dat leidt vervolgens weer tot een gezond(-er) voedingspatroon.

Tegenwoordig draait het niet meer alleen om de gezondheid van het individu, maar ook hoe in 2050 wereldwijd 10 miljard mensen binnen de ecologische grenzen van de aarde gevoed kunnen worden
In 2017 heeft Lidl als eerste supermarkt een uitgebreide strategie gepubliceerd ten aanzien van het verminderen van suiker, zout, additieven, residuen en contaminanten in ons huismerkenassortiment. Zes jaar later is er op het gebied van voeding veel veranderd. Tegenwoordig draait het niet meer alleen om de gezondheid van het individu, maar ook hoe in 2050 wereldwijd 10 miljard mensen binnen de ecologische grenzen van de aarde gevoed kunnen worden. Een gezond voedingspatroon kan derhalve niet meer los worden gezien van een duurzaam voedingspatroon.

Als onderdeel van een internationale organisatie gebruiken wij het Planetary Health Diet van de EAT Lancet commissie als uitgangspunt voor ons beleid ten aanzien van gezonde voeding. De richtlijn ligt dicht bij de Schijf van Vijf, de nationale richtlijn voor gezonde voeding. Het menu van de toekomst is hierin overwegend plantaardig. Er blijft wel ruimte voor een klein aandeel aan dierlijke producten. Om dit te realiseren hebben wij onszelf een concrete doelstelling opgelegd ten aanzien van de eiwittransitie voor 2030: 50% van de verkochte eiwitten moet plantaardige eiwitten zijn en niet meer dan 50% dierlijke eiwitten. Op dit moment is 38% van de eiwitten plantaardig en 62% dierlijk.

Minder suiker, minder zout, minder vet
Ook hebben wij als doel om de hoeveelheid suiker en zout in onze producten met toegevoegde suiker en zout met 20% te verminderen in 2025 ten opzichte van 2015. We zijn hierin al goed op weg. Tussen 2015 en 2021 hebben we een reductie van 15.9% suiker en 20% zout behaald. Wat betreft zout hebben we een daling gerealiseerd van 11 gram zout per kilo verkocht product naar 8.8 gram zout per kilo verkocht product.

Naast het verlagen van de hoeveelheid suiker en zout in onze producten, vervangen we waar mogelijk verzadigde (ongezondere) vetten door onverzadigde (gezondere) vetten, verhogen we de hoeveelheid vezels, hebben we de vezelmeter geïntroduceerd en halen we waar mogelijk kunstmatige kleurstoffen en aroma’s uit onze producten. We houden bij deze verbeteringen rekening met de criteria van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum, het nieuwe Nationaal Akkoord Productverbetering en de Nutri-Score. Op dit moment voldoet 37% van de verkopen van onze eigenmerkproducten en A-merken van het vaste assortiment aan de criteria van de Schijf van Vijf. Dit aandeel willen we verhogen naar minimaal 38% in 2025.

Wij voelen ons verantwoordelijk om de gezonde voedingskeuze voor onze klanten makkelijk te maken. Dit doen we door bijvoorbeeld marketing bewust in te zetten voor gezonde producten en steeds minder voor ongezonde producten. Zo verkopen wij sinds begin 2023 geen ongezonde producten meer bij onze kassa’s en hebben we onze vezelrijke producten structureel in prijs verlaagd.

Wij voelen ons verantwoordelijk om de gezonde voedingskeuze voor onze klanten makkelijk te maken
Gezonde campagnes

Eerder dit jaar hebben we in samenwerking met het Voedingscentrum de spaaractie ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’ gelanceerd. Klanten konden tijdens deze actie sparen voor gratis producten uit de Schijf van Vijf. Om deze campagne en boodschap breder onder de aandacht te brengen, vond op donderdag 25 mei een evenement plaats bij ons filiaal in Utrecht aan de Lamadreef. Tijdens dit evenement waren er diëtisten vanuit het Voedingscentrum in de winkel aanwezig die onze klanten van advies konden voorzien. Staatssecretaris Maarten van Ooijen reikte de eerste gratis Schijf van Vijf producten uit en gaf het belang aan van de campagne.

Een gezond voedingspatroon is van jongs af aan belangrijk. Daarom zetten wij ons tevens in voor educatie en voorlichting over gezonde voeding. Sinds 2022 is Lidl partner van het Voedseleducatie Platform (VEP), waarin de overheid, het bedrijfsleven, de wetenschap (WUR), het onderwijs en maatschappelijke organisaties samenwerken aan objectieve educatie over voedsel en voeding bij kinderen. De missie van het VEP is om alle kinderen voedselvaardig te maken. Twee lesprogramma’s waaraan het VEP werkt zijn
De missie van het Voedseleducatie Platform is om alle kinderen voedselvaardig te maken
Smaaklessen en Smaakmissies. Beide programma’s zijn gericht op basisschoolkinderen van groep 1 t/m 8 en zijn erop gericht om op een speelse manier meer te leren over eten. Elk jaar organiseert het VEP het landelijke Kok in de Klas event waarbij koks uit heel Nederland kinderen van de basisschool helpen bij het ontdekken van nieuwe smaken en producten en in de klas samen gaan koken. Een onafhankelijke Raad van Toezicht en Toetsingscommissie waken over het beleid, de onafhankelijkheid en objectiviteit van het VEP.

In Wat is ...? gaan we met bekende en minder bekende mensen op zoek naar wat hen motiveert om te ontdekken of we elkaar van daaruit weer kunnen vinden. Waarom we dit doen lees je in De ontdekking van de ander. Bekijk ook de introductie tot de gezondreeks of het overzicht van de serie Wat is gezond? met de drie thema's Wat is gezondheid?, Wat is gezonde voeding? en Wat is ultrabewerkt voedsel?
Dit artikel afdrukken