Brigitte Lombert wees me op deze advertentie. Je vindt hem op de achterkant van de jongste Allerhande van AH. Ik tik de kleine lettertjes even over:
Wat je van ver haalt is lekker. En wat je van heel ver haalt is nóg lekkerder. Dat bewijzen onze Australian Homemade-bonbons. Ja, die zijn nu bij Albert Heijn te koop! Gemaakt van uitsluitend natuurlijke ingrediënten in karakteristieke smaakcombinaties [...]
Weet je waar deze bonbons vandaan komen? Nou, niet uit Australië. Ze zijn groot gemaakt door Bart van Elsland. In Nederland beter bekend als Bakker Bart. Bakker Bart heeft hij inmiddels verkocht. Australian Homemade trouwens ook. Maar het succes maakte hij toch echt hier, made in Holland. Google maar eens op Bakker Bart en Australian Homemade.
O ja, zijn ze ook nog biologisch-maar-niet-heus ('natuurlijk')!
Foei AH, dit ligt er allemaal wel heel dik bovenop.
Gelukkig hadden de copywriters de goede smaak deze nu met het Excellent-label beplakte chocolade niet van slaafvrije, fair trade plantages te laten komen ;-)
Over wie zegt dit nou meer - over AH's idee van de Nederlandse consument of over de Nederlandse consument zelf?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het zegt eigenlijk nog het meest over de nederlandse wetgeving: ik begrijp dat 'Australian homemade' (uitsluitend in samenstelling, neem ik aan ?) als legaal geregistreerd handelsmerk gebruikt kan worden - terwijl als je beide adjectieven zelfstandig gebruikt je ze wel waar dient te maken ?
Dat 'wat je van ver haalt' gecombineerd met de naam (en niet de herkomstaanduiding) 'Australian' is inderdaad op het misleidende af. Dat doet AH inderdaad bewust - of het net wel of net niet verboden is of moet worden weet ik ook zo gauw niet. Maar je hebt er als consument een simpel antwoord op: gewoon niet kopen.
Ze zijn best lekker (ook al is er nóg beter). Misschien helpt het al een boel als we ons er flink vrolijk over blijven maken ;-)
Dit is gewoon een regelrechte leugen. Maar misschien door onoplettenheid ontstaan en is de copywriter er zelf ingestonken.
Technisch is het niet eens een leugen. Als je de tekst goed leest staat er niet dat ze uit Australië komen of daar gemaakt worden. Als je Venlo al ver vindt, is Maastricht nog verder en is wat vandaar komt nog lekkerder. Dát bewijzen deze bonbons. De suggestie ligt er alleen duimendik bovenop en dus denkt niemand dat ze uit Maastricht komen. Pas een steekproefje onder het publiek dat je met deze advertentie confronteert zou het voor een rechtbank dus bewijzen: dit is je reinste bedrog. Niemand doet AH dat proces aan of zou de Reclamecode commissie hier iets van vinden?
Dus: met welk wapen in de hand wil je dit verbieden? Je herinnert je ons debatje over wordnapping.
Ik denk dat het publiek zich er vooral vrolijk over moet maken, dan houdt het vanzelf op. Meer sociale controle op reclame-hygiëne dus. Dan kan de wetgever rustig andere dingen doen.
'onze Australische bonbons' zegt toch dat er iets Australisch aan is. Het is niet zo als met Hollandse saus die niet uiit Holland hoeft te komen. Het lijkt meer op 'Italiaanse wijn'.
De kopregel 'U wilt onze Italiaanse wijnen niet aan de laars lappen' o.i.d., kun je die alleen maar interpreteren als dat het over wijn uit Italië gaat. Dit soort ernstige leugens zouden niet toegestaan moeten zijn.