image De boerenkip van Flandrex Nederland gaat volgende week inderdaad verkocht worden met het logo van de Dierenbescherming op de verpakking. Dat meldt het Eindhovens Dagblad. Daarmee is het het eerste product in supermarkten dat verkocht wordt met dit beeldmerk.

De boerenkip ligt vanaf 8 januari in de schappen van supermarkten van AH XL, Jumbo, Jan Linders en CoopCodis. ... Een kilo filet kost ongeveer 9 euro. De vleeskuikens die als boerenkip worden verkocht krijgen langer de tijd om te groeien dan het gangbare kuiken en leven op een ruimer oppervlak. De kuikens worden gehouden op 5 pluimveebedrijven in Zuid-Nederland.

De boerenkip stond hier eerder ter discussie wegens woordkaping. Een 'echte' boerenkip is door deze naamintroductie niet meer in staat die naam zonder verwarring te voeren. Ik vind zelf dit logo-plakken ernstiger dan woordkaping en vergelijkbaar met het prijzen uitdelen aan friet door het Voedingscentrum. De consument denkt dat het logo het toppunt diervriendelijkheid garandeert, maar dat valt reuze tegen. De kippen blijven maar 2 weken langer in leven. Ik denk ook dat het op termijn averechts werkt. Een merk dat niet voor duidelijke waarden staat, vervaagt. De naam "Dierenbescherming" staat straks nog maar voor "een beetje beter voor dieren".

Een gouden kans voor Wakker Dier om definitief de macht te grijpen.
Dit artikel afdrukken