De boerenkip van Flandrex Nederland gaat volgende week inderdaad verkocht worden met het logo van de Dierenbescherming op de verpakking. Dat meldt het Eindhovens Dagblad. Daarmee is het het eerste product in supermarkten dat verkocht wordt met dit beeldmerk.
De boerenkip ligt vanaf 8 januari in de schappen van supermarkten van AH XL, Jumbo, Jan Linders en CoopCodis. ... Een kilo filet kost ongeveer 9 euro. De vleeskuikens die als boerenkip worden verkocht krijgen langer de tijd om te groeien dan het gangbare kuiken en leven op een ruimer oppervlak. De kuikens worden gehouden op 5 pluimveebedrijven in Zuid-Nederland.
De boerenkip stond hier eerder ter discussie wegens woordkaping. Een 'echte' boerenkip is door deze naamintroductie niet meer in staat die naam zonder verwarring te voeren. Ik vind zelf dit logo-plakken ernstiger dan woordkaping en vergelijkbaar met het prijzen uitdelen aan friet door het Voedingscentrum. De consument denkt dat het logo het toppunt diervriendelijkheid garandeert, maar dat valt reuze tegen. De kippen blijven maar 2 weken langer in leven. Ik denk ook dat het op termijn averechts werkt. Een merk dat niet voor duidelijke waarden staat, vervaagt. De naam "Dierenbescherming" staat straks nog maar voor "een beetje beter voor dieren".
Een gouden kans voor Wakker Dier om definitief de macht te grijpen.
Dit artikel afdrukken
De boerenkip ligt vanaf 8 januari in de schappen van supermarkten van AH XL, Jumbo, Jan Linders en CoopCodis. ... Een kilo filet kost ongeveer 9 euro. De vleeskuikens die als boerenkip worden verkocht krijgen langer de tijd om te groeien dan het gangbare kuiken en leven op een ruimer oppervlak. De kuikens worden gehouden op 5 pluimveebedrijven in Zuid-Nederland.
De boerenkip stond hier eerder ter discussie wegens woordkaping. Een 'echte' boerenkip is door deze naamintroductie niet meer in staat die naam zonder verwarring te voeren. Ik vind zelf dit logo-plakken ernstiger dan woordkaping en vergelijkbaar met het prijzen uitdelen aan friet door het Voedingscentrum. De consument denkt dat het logo het toppunt diervriendelijkheid garandeert, maar dat valt reuze tegen. De kippen blijven maar 2 weken langer in leven. Ik denk ook dat het op termijn averechts werkt. Een merk dat niet voor duidelijke waarden staat, vervaagt. De naam "Dierenbescherming" staat straks nog maar voor "een beetje beter voor dieren".
Een gouden kans voor Wakker Dier om definitief de macht te grijpen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wouter, wel alle soep- en andere echte kippen bij elkaar! Fantastisch dat je dit doet want je bent me net voor. Bij monde van de woordvoerster van de PVE werd mij in augustus te verstaan gegeven dat het beest waarschijnlijk geen 'boerenkip' zou gaan heten. Ze zouden me nog contacten vóór 'de' naamgeving zou gebeuren. De kritiek hier en op molblog.nl hadden de fokkers zich aangetrokken. Quod non. En natuurlijk werd het ... dus de BOERENKIP. Waarom mensen niet duidelijk maken dat die 2 weken heel veel zijn op het leven van een gewone plofkip (38 dagen totaal van uit het ei kruipen tpt slacht: 14/38= bijna 37% meer)?!?!? Want daar gaat het in kwalitatieve zin om. Dat zou goed zijn voor iedereen. De Dierenbescherming onder leiding van de heer Posthumus Meijes incluis.
'What the heck' voor die belofte en mijn eigenwaan. Het gaat nu om die kip en deze Fantastische Kipnapping! Moeten we dat pikken als burgers van dit land? Moeten we zoveel politiek onbenul van 'honorable people' dulden?
De Dierenbescherming plaatst zich volkomen buitenspel. Ik ben verbaaasd, zoniet verbijsterd over zoveel suffigheid in een tijd waarin Wakker Dier politiek correct is.
Volstrekt eens met je analyse, zit nog even na te denken hoe hier mee om te gaan ...
Interessante invalshoek kan zijn dat ze met deze marketing actie het marktaandeel nederlandse kippen weten op te voeren en dat is weer prettig voor onze boeren. Mogelijk dat de Nederlander gevoelig is voor iets meer onderscheid dan alleen die gele bakjes met opgeblazen kippetjes.
Tjacko, dat snap ik, maar het is naast het punt:
- wat is er mis met een goede industriële nét-niet-meer plofkip?
- waarom associeert de Dierenbescherming zich met een nét-niet-meer-plofkip of hebben ze soms hun andere doelen al verwezenlijkt? (maw waarom moeten die opeens aan 'in-store marketing' gaan doen, nb op luxe plofkippen, om het maar eens cru uit te drukken?)
- wil jij je kinderen opvoeden met gekipnepte boerenkippen of toch liever met iets meer realiteitsbesef?
De vraag is wat voor een marketingwise aantrekkelijke en ethisch acceptabele naam had moeten worden gekozen.
Wie weet een betere dan 'boerenkip'?
Slow Chicken (want het beest is zo afgesteld dat het zijn slachtgewicht - hetzelfde als een plofkip want zo wil de consument dat en daar zijn de supermarktschaaltjes op gemaakt- later bereikt), for starters?
Dat Engels past ook prima bij deze variant op het Hubbard-kuiken (=het gewone vleeskuiken).
Ik vind het toch raar gevoel dat het logo van de dierenbescherming op een kip komt te staan die dood gemaakt is...
Jacobus, zou dat het 'nieuwe realisme' van de Dierenbescherming zijn versus het irrealisme van de rest van de Dierenbeweging?
Als dat zou is, missen ze de trendboot volledig want het publiek wil nou juist dat levensgevoel van de PvdD en Wakker Dier met hun 'stadse' opvattingen over dieren. En mensen ....... (laat ik dat meteen toevoegen).
Nog een aardige: heeft de Dierenbescherming besloten rechts te worden in een poging de aandacht terug te krijgen nu de PvdD er links met zijn aanhang vandoor aan het gaan is?