InBev gaat de productie van Hoegaarden weer helemaal naar Hoegaarden overhevelen, meldt de BRT. Eerder was de productie naar Jupille bij Luik verhuisd, maar daar rustte een vloek op. Volgens geruchten lukte het de brouwers maar niet om de juiste kwaliteit te verkrijgen. De terugkeer wordt toegejuicht door zowel vakbonden als bierliefhebbers en verhoogt het waarheidsgehalte van Hoegaarden-advertenties, ook niet onbelangrijk.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wouter, waar je gelijk in hebt is dat een goed café-concept het nog steeds doet.
Je zou eens moeten weten hoeveel cafées niet meer van de man of vrouw achter de toog zijn. En eigendom zijn van bijv. Interbrew.
Weet jij of de drankenhandel in je buurt nog effectief eigendom is van die handelaar... of opgekocht door Interbrew of dergelijke?
Wat jammer is (niemand heeft er blijkbaar tijd voor) is dat dit niet in kaart wordt gebracht. Ik vedoe mijn tijd met 'leuren'. "Willen jullie niet meedoen met FairTradeGemeente en producten uit duurzame landbouw op de kaart zetten" etc... Meestal is het antwoord 'ja', is het 'neen', dan was het eigenlijk 'ja, maar...' en dan komt dat verhaaltje waaruit ik hierboven voorbeelden gaf.
Steven ik zei niet dat de consument er actief voor kiest, maar "erin meegaat". Er is geen sprake van neofeodale toestand, waarin de bevolking en de horeca eigendom is van een aantal grootwinkelbedrijven en brouwerijen. Er zijn nog onafhankelijke café's, er zijn nog bakkers en slagers en kleine brouwerijen. Koop daar dan bij als je het er niet mee eens bent hoe de geschiedenis zich ontvouwt. En haal andere mensen over om meer smaakvol bier te drinken.
Grolsch, Heineken etc. hebben inderdaad de meest verleidelijke programma's voor kroegbazen, inclusief opleidingen aan een "beer academy" en goedkope leningen. Zeg daar maar eens nee tegen. Maar er zijn ook veel mensen die een café deels uit idealisme beginnen en juist op zoek gaan naar iets bijzonders. Wat ook zijn geld oplevert in een wereld die verder meer van hetzelfde is. De situatie is noch zo kansloos, noch zo eenzijdig de schuld van de grote 3 of 4 als jij schetst.
Wouter, gelukkig dat Klootwijk hier al effe niet meer te bespeuren is... HET IS NAMELIJK NIET DE CONSUMENT DIE HIER VOOR KIEST!
InBev levert hier aan cafées. En verbiedt gewoon andere producten op de kaart te laten zetten. Het is dan eerder de schuld van de cafébazen, dan de cafébezoekers. Maar ook de cafébazen hebben het niet onder de markt tegenwoordig, en zwijgen zedig.
Hetzelfde verhaal in de grootwarenhuizen. Delhaize biedt daar nog wel enkele leuke streekbieren aan, maar voor de rest is het InBev hier en daar.
PROPAGANDA. Ik liet het woord daarnet nog ergens vallen. De Belgische voetbalcompetitie heet... De JUPILER League. Heb ik niet voor gekozen. Sorry voor de vergelijking, maar ook met vrouwonvriendelijke prentjes en wapens kan je rijk worden. En er zijn consumenten, die daar voor kiezen, jawel. Maar voorlopig lopen er hier gelukkig meer mensen met een banaan in de hand over straat, dan een AK47.
Steven, bij een krimpende biermarkt heeft verdere vervlakking van de markt geen zin. Zelfs Heineken is, met bv Brand Urtyp, aan het proberen het hogere segment te versterken.
Dat de biercultuur verandert, heeft niet alleen met de producenten te maken, maar ook met de consumenten, die die vervlakking pikken, in ruil voor gemak en dan inderdaad, op een dag, meer uitgesproken smaken vies of raar gaan vinden.
Een voordeel voor de fervente liefhebber is dat kleine brouwerijen zich staande kunnen houden door de export. Als longtailproduct kan een bier zich al snel staande houden.
Wieckse Witte wordt overigens zowel in Wijk-Maastricht als in Frankrijk gemaakt, door de Fischer-brouwerij. Is dat nep, ondanks dat het sowieso namaak is?
Wouter, het gaat er niet om dat bieren verdwijnen, het gaat erom dat een complete bierCULTUUR verdwijnt. Daar is InBev flink mee bezig. Het slechtste verheffen tot de norm. Heineken is daar ook altijd goed in geweest.
Wat Hoegaerden betreft: De smaak ervan wordt bepaald door de koriander & sinaasappelschillen, dus niet streekgebonden zoals geuze.
Mijn ervaring: er komen inderdaad veel ZEER MATIGE nieuwe bieren op de markt. Ik vergelijk het met aanstekers met daarop een reclamespreuk. Wordt geproduceerd zonder ziel. Enkel 'omdat het zo leuk is'.
Sorry voor de toon, maar tot u spreekt een fervente bierliefhebber.