image

Fooddesigner Mariëlle Bordewijk en verpakkingsontwerpster Nina Rosens reisden door Japan om voedingsmiddelen te bekijken en te proeven. Meest opvallende trends: producten die op een stokje gepresenteerd worden, de koppeling van gezondheidsclaims aan natuurlijke ingredienten en het gebruik van foodprints. Stokjes
Er worden in Japan veel meer producten op een stokje aangeboden, zoals bijvoorbeeld fruit op een stokje met een dun laagje suiker. Dit concept combineert de krak van het suikerlaagje en de splash van de aardbei. Ook zagen ze een concept waarbij consumenten de op stokjes geprikte ingrediënten voor een soep konden pakken. Die werden dan vervolgens in de bouillon gedaan.

Gezondheidsclaims
Gezondheidsclaims zijn in Japan doorgaans gebaseerd op natuurlijke ingrediënten en niet op moleculair niveau via allerlei toevoegingen. De afzonderlijke ingrediënten zijn dan ook goed zichtbaar. Soms worden ze tot het moment van consumptie gescheiden gehouden, bijvoorbeeld door compartimenten in het deksel.

Graphic food
In Japan wordt veel gebruikgemaakt van bijzondere prints op de verpakking, maar ook op de producten zelf, zogenaamd 'graphic food'. Voorbeelden zijn een een bloemprint op brood of schijfjes fruit als een reliëf op een product om te laten zien welke smaak het product heeft of een heel dun plakje garnaal in de kroepoek.

bron: Voedingsmiddelen Industrie
Dit artikel afdrukken