Albert Heijn en de Stichting Ik Kies Bewust (IKB) zijn niet met elkaar in gesprek om de criteria van de twee gezondheidslogo’s met elkaar in lijn te brengen. Er zijn goede contacten tussen beide partijen, maar geen concrete gesprekken over aanpassing van de criteria bevestigen woordvoerders van beide logohouders.
Albert Heijn geeft alleen huismerkproducten die in de categorie ‘bij voorkeur’ van het Voedingscentrum vallen een Gezonde Keuze Klavertje mee. Terwijl sommige producten die in de categorie ‘middenweg’
Wereldverovering
Een internationale wetenschappelijke commissie bespreekt op dit moment de criteria voor het toekennen van het Ik Kies Bewust-logo. Om het logo wereldwijd te kunnen toepassen zijn eventueel aanpassingen nodig. Zo lang de onafhankelijke commissie nog aan het werk is kunnen we niet vooruitlopen op veranderingen, zegt Jup van ’t Veld, secretaris van Choices International Foundation de stichting die de invoering van Ik Kies Bewust internationaal coördineert.
bron: VMT
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik bedoel niks en laat graag Tjeerd aan het woord: is zijn onderzoek robuust genoeg om te bewijzen, cq. biedt het voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat de consument denkt de logo's niet in zijn belang zijn gemaakt, maar in dat van de producent?
Dick, bedoeljen jullie met "marketingstunts" dingen als gele hoekjes met "nieuwe verpakking" of "verbeterde smaak"?
Dus dingen waarvan een gemiddelde consument wel doorheeft dat het vrij loze informatie is, maar toch effect hebben?
Dan ben ik ook zeer benieuwd naar de resultaten en vooral de onderzoeksmethode/vraagstelling.
Tjeerd, waarom wordt 'gezond' eten met minder lekker ervaren? Is dat bewezen? Zo ja, hoe? Want dat vind ik heel boeiend.
Tjeerd, opnieuw kom je mogelijk met uiterst interessant nieuws. Kun je op basis van jouw onderzoek bewijs of aanwijzingen aandragen dat ‘IKB’ en het ‘klavertje vier’ door het publiek worden gezien als marketingstunts?
" Een ander interresant gegeven is dat onderzoek heeft aangetoont dat de geloofwaardigheid van claims en keurmerken veel groter wordt als deze van een onafhankelijke autoriteit afkomstig is."
Dat is inderdaad een open deur. Een product dat zichzelf aanprijst is minder geloofwaardig dan een product dat door een ander wordt aangeprezen.
"1 logo door de overheid kan in zo’n geval zeker uitkomst bieden"
Hoe kun je daar nou zeker van zijn? (Voedings)adviezen door de overheid worden ook argwanend bekeken. Daarom is ook ooit het semi-onafhankelijke Voedingscentrum opgericht. Maar dat centrum verliest zelf ook zijn geloofwaardigheid wanneer het op allerlei pindakazen gaat staan met zijn logo. Het enige serieuze alternatief is een merk dat geen advies geeft, maar alleen een paar belangrijke voedingswaarden, eventueel verduidelijkt met stoplichtkleurtjes.