image

Dick Veerman wil dat Nederlands Geit (woordgrap niet bedoeld) meer in de pers komt en zelfs in het 8-uurjournaal besproken wordt. Onze geitjes worden onnodig op transport naar verre buitenlanden gezet. Maar als we ze zelf zouden eten zou dierenleed voorkomen kunnen worden. Dieren redden door ze op te eten. En Dick wil dat mensen weten dat geit "zo ongeveer het lekkerste wat het er aan vlees te krijgen is". Dit lijkt mij een nobele zaak en hij heeft groot gelijk dat Wakker Dier dit item onterecht niet oppakt. Maar Wakker Dier is wel een lichtend voorbeeld van hoe je door goedkoper te leren denken eenvoudiger en vaker de pagina's van de pers haalt. Zie boven.
Dit artikeltje stond vandaag in het dagblad Metro. Zie hier het originele persbericht. Waarom werd het geplaatst?

Het is namelijk niet echt nieuws. Wakker Dier voert al tijden strijd tegen batterijeieren in levensmiddelen. Dat ze een lowbudgetcampagne in bussen voeren is niet echt schokkend. Een busposter kost geloof ik €10 per poster per week. Dat een bekende Nederlander tegen eieren is, is ook geen nieuws, zeker niet omdat deze -door WD zelf- tot meest knappe mannelijke veggie van het jaar is benoemd. De dochter van Ludo Sanders werd geloof ik de meest veggie-vrouw.

Het werd geplaatst omdat kranten angst hebben voor lege plekken. En je kunt de krant maar beperkt dunner maken of volplaatsen met opvuladvertenties of andere berichten langer maken. Daarom kijkt de redactie liever bij de persberichtenleverancier of er nog halfnieuws is om de kolommen op te vullen. Kleine, prikkelende weetjes. "Nederlanders stofzuigen steeds minder. Dat blijkt uit een onderzoek door NIPO in opdracht van de Stofzuigerkeizer." De ene krant gaat er kritischer en anders mee om dan de ander. De Metro-redactie valt snel voor berichten waar lachende mensen, bn'ers of liefst zelfs lachende of lachwekkende bn'ers in voorkomen. En dat weet WD, vermoed ik.

Reden om bovenstaand bericht te plaatsen:

- er staat een cijfer in: 20 bussen
- het is actueel: gisteren in de bus opgehangen
- het gaat over een bn'er : Guido
- er is een foto van een lachend persoon bij te plaatsen zijn: Guido
- de foto van de lachende bn'er wordt zelfs bijgeleverd
- het gaat over een aansprekend onderwerp: dierenleed
- het is van het ANP (ook de beroerdste niet)

De pr-strategie is eenvoudig, maar het werkt. Durf goedkoop te zijn en vertel daarover. Conclusie: Nederlands Geit heeft een bn'er nodig.
Dit artikel afdrukken