image

Met een verzekering dek je kleine risico's met grote financiële gevolgen in, die je deelt met vele anderen. Wie een groter risico loopt, betaalt over het algemeen meer premie. Wie een rieten dak op zijn huis heeft betaalt meer vanwege de grotere kans op brand en wie goede sloten monteert krijgt korting op de inbraakverzekering.

Dit geldt tot op zekere hoogte ook voor ziektekostenverzekeringen. Er is bijvoorbeeld bij Agis de verzekering voor vegetariërs (laag risico). De verzekerden krijgen vanwege hun lagere risico ondermeer vergoeding voor alternatieve geneeswijzen en antroposofische geneeskunde en jaarlijks max. € 20,- vergoeding van het lidmaatschap/donateurschap van de Nederlandse Vegetariërs Bond, Wakker Dier, Dierenbescherming of Adopteer een Kip/Appelboom. Een verwante strategie is het actief stimuleren van gezondheid door de verzekeraars. Zorg & Zekerheid vergoedt bijvoorbeeld het Sonja Bakker-programma. Er is er geloof ik ook een die anti-beschavingsziekteyoghurtjes vergoedt. In de VS is Paleo Diet Enterprises gelieerd aan een aantal verzekeringen.

Als amateur-trendwatcher signaleer ik hier een trend die zich snel verder gaat ontwikkelen. De belangen om verzekerden gezond te houden worden steeds groter. Door de vergrijzing en de voorspelde dikbuikepidemie zullen de kosten de pan uit rijzen, zo wordt voorspeld. Mijn laatste voorspelling voor 2008 is de introductie van bijvoorbeeld de Paleo-Card. Hiermee krijgt elke verzekerde korting op de aanschaf van paleo-pakketten bij Albert Heijn. Stoute dikbuikige mensen gaan betalen meer en meer voor de gezondheid van anderen. En dat is niet eens helemaal onrechtvaardig.

Wat hieruit voort gaat komen is echter dubieus. Ik verwacht een grote strijd tussen de verschillende dieetreligies, die zich in dienst laten stellen van de grote verzekeraars, de voedingsindustrie en de supermarkten. Bij voedingsadviezen wordt het marketingaspect steeds belangrijker. De verpakking gaat steeds meer tellen.
Dit artikel afdrukken