imageLekkere geurtjes die we onbewust waarnemen, zorgen ervoor dat we langer in de winkels blijven en er meer besteden. Dat is wetenschappelijk al bewezen.

Als het straks gewoon is, zouden we dan een discussie krijgen over de kwaliteit van die aroma's: echt of nep?

Harrods in Londen stapt op grote schaal in geurmarketing. Het luxe warenhuis van Mohammed Al-Fayed zet op alle zeven de verdiepingen frisse geurtjes in die klanten moeten aanzetten meer te kopen. Zo wordt de geur van kokosnoten ingezet op de afdeling damesmode, wordt de verkoop van tuinmeubilair gestimuleerd met de geur van vers gemaaid gras en wordt elders in de winkel de geur van granaatappel ingezet. De Aroma Company uit het Amerikaanse Ambridge is de leverancier van het systeem.

In de liftportalen wordt de geur van citroen en basilicum gebruikt. In de portalen kunnen klanten voordat ze instappen zien waar ze moeten drukken om bij hun gewenste geurkeuze te komen. Geur heeft volgens de leveranciers van dit soort systemen een belangrijke invloed op de gemoedsstemming van klanten.


bron: elsevier retail

Dit artikel afdrukken