imageIs het een nieuwe marketinglente of is er echt een kwartje aan het vallen?

Volgens Barilla-topman Guido Barilla heeft de industrie te lang verkeerde marketingtechnieken gebruikt. 'We hebben producten met aggressieve marketing doorgedrukt. Het is tijd voor marketeers om kritisch hun eigen praktijken door te lichten.'

Barilla deed deze uitspraak tijdens zijn speech op het ECR Europe congres. Duurzame groei is volgens de topman nodig om uiteindelijk te overleven als bedrijf.
'Groei, innovatie en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is niet een kwestie van hoeveel groei, maar van op welke wijze. Groei mag niet ten koste gaan van het individu, maar het gebeurt wel.'

Door de strot
Barilla stelde dat de industrie zich teveel heeft gericht op het produceren van behoeften en dat het met onheuse marketingtechnieken consumenten producten door de strot heeft geduwd.

'We moeten terug naar de straat en luisteren naar wat de consument echt wil. Gezondheid of gezondere voeding is al een mega-trend. Maar liefst 50 procent van alle nieuwe producten heeft een 'gezonde' propositie.'

Het communiceren van de voordelen van deze gezonde producten is een delicaat proces, aldus Barilla. Producenten moeten niet de fout maken door een verkeerd beeld van hun product te schetsen. 'Het belang van de mens - consument is een te beperkt begrip - staat voorop.'

bron: EVMI
Dit artikel afdrukken