In hoeverre zijn duizend mensen bepalend voor een ander gedrag? Ik blijf me verbazen over dit soort ééndimensionale onderzoeken. Wat moeten we hier nu weer mee? Er wordt mij veel te gemakkelijk over DE CONSUMENT gesproken.


De Informatie Keuken, een samenwerking tussen TNS NIPO en Sanoma Uitgevers, presenteerde afgelopen donderdag de resultaten van hun onderzoek: Trends aan Tafel. In een café aan de kust van Bloemendaal waren ongeveer honderd A-merk-marketeers bijeen om te horen hoe Nederland eet, kookt en eten koopt. Ook vertelde de innovatieprofessor Han Gerrits hoe moeilijk innovatie is.

Future Shapers
Met een model Futureview zijn die mensen geïdentificeerd die de spil vormen voor de toekomst: de Future Shapers. Ze zijn van nature nieuwsgierig, maar ook pleitbezorgers van nieuwe ideeën naar mensen. Deze mensen kunnen verschillen per categorie, voor nieuwe voeding kunnen het andere mensen zijn dan voor nieuwe mobieltjes. Voor dit onderzoek zijn ongeveer duizend Nederlanders van achttien jaar en ouder door TNS NIPO ondervraagd via vragenlijsten. Bovendien zijn aan de hand van groepsdiscussies mensen ondervraagd over hun eet-, kook- en aankoopgedrag.
Trends
Uit het onderzoek zijn vier trends naar voren gekomen: gezondheid, variatie, home entertainment en inspiratie. Deze trends zijn er al, maar zullen in de toekomst nog belangrijker worden. Binnen gezondheid zullen fair trade, biologisch en verantwoorde tussendoortjes belangrijk worden en blijven. Verder geeft de consument aan dat hij variatie -ahum....hoezo variatie? red.- en verse producten belangrijk vindt om gezond te eten. Ontbijten buiten de deur heeft groeipotentie. En de consument is in verwarring over wat wel en niet gezond is. Ze verwachten voorlichting van de fabrikanten, maar tegelijkertijd vinden ze gezondheidslogo’s niet geloofwaardig.

Innovatie
Na de presentatie van de trends, vertelde Han Gerrits van de Innovation Factory hoe de foodbedrijven de trends in innovatieve producten kunnen omzetten. Belangrijk is om de ideeëngenerator zo groot mogelijk te maken omdat weinig ideeën het redden. Een goed voorbeeld vond hij de ‘pimp my pudding-actie’ van Mona. Via een interactieve website konden consumenten hun eigen recept voor een toetje inzenden en het winnende recept wordt in productie genomen.

Niet schokkend
De aanwezigen vonden vooral het verhaal over innovatie van Han Gerrits boeiend en goed gebracht. De resultaten van het onderzoek waren niet schokkend. Raghild Jacobs, productmanager bij Go-Tan vond het eerste deel van de middag bevestigend. “Veel weet je al, maar je wordt er toch weer aan herinnerd. Bij het innovatieverhaal vond ik vooral de actieve rol die je daarin moet spelen verhelderend.”


bron: VTM
Dit artikel afdrukken