imageIk voorspel: en binnenkort komen Nestlé, Unilever en het nieuwe Campina-Friesland er ook mee!

Lokale merken zullen in de nabije toekomst belangrijker worden. Dit blijkt uit onderzoek van het Vlerick Brand Management Centre onder ruim honderd Belgische merkexperts. Bijna zeven op tien marketeers vinden dat het belang van lokale merken toeneemt. Deze tendens zou het gevolg kunnen zijn van een aversie tegen 'aloverheersende' global brands. Geen heil in seniorenmerk
In termen segmentering zijn de marketeers niet zo gecharmeerd van aparte ‘leeftijdsmerken’ (jongerenmerk of seniorenmerk). Slechts 23 procent ziet heil in een dergelijke benadering.
Wat betreft het onderscheid tussen merken onderling zien de experts een steeds geringer verschil. Dat geldt ook voor A-merken en private label.

Design belangrijker
Innoverend vermogen is nog steeds de belangrijkste factor om onderscheidend te zijn. Wel verwachten de experts dat (verpakkings-)design een belangrijkere rol zal gaan spelen.
Het onderzoek vond plaats in het kader van het vijfjarig bestaan van het Belgische opleidings- en onderzoeksinstituut.


bron: EVMI
Dit artikel afdrukken