Zou't helpen?

Wie betaalt de prijs voor de goedkope producten in onze boodschappenmandjes? Onlangs protesteerden groepen in de VS, Mexico, de UK en andere Europese landen tegen de gevolgen van de toenemende wereldwijde macht van grote supermarktenketens als Wal-Mart (VS), Carrefour (Fr.), Tesco (UK) en Metro (D). In Nederland spreken actiegroepen de NMa en Europarlementariërs aan om zich sterk te maken voor onderzoek naar en regelgeving voor inkoopmacht en mededinging.

In de hele wereld wordt de distributiesector steeds meer gedomineerd door een klein aantal supermarktketens. Onderzoek van SOMO wijst uit dat ook in Nederland supermarkten lage prijzen kunnen afdwingen met niet alleen negatieve gevolgen voor de toeleveranciers in Nederland en wereldwijd, maar ook voor de consument die uiteindelijk minder keuze en kwaliteit krijgt.
Myriam Vander Stichele van SOMO: ‘De varkensindustrie, aardappeltelers, melkboeren maar ook de levensmiddelen- en verpakkingsindustrie van grote merken staan allemaal onder druk van de grote supermarktketens. De recent aangekondigde sluiting van Nederlandse fabrieken van Unilever is een goed voorbeeld van de negatieve gevolgen hiervan.’
Mevrouw Neelie Croes, Europees Commissaris belast met de portefeuille mededinging, verklaarde ooit dat ze het niet erg vond als producenten elkaar kapot concurreren, als de consument er maar beter van werd. Maar slechte behandeling van vooral kleine producenten gaat ten koste van kwaliteit, keuze en uiteindelijk ook goede prijzen voor de consumenten omdat de hele keten zich wereldwijd concentreert, zoals is aangetoond in de rapporten gepubliceerd door SOMO. Kleine producenten krijgen wereldwijd minder kansen wat weer tot grotere armoede en inkomensongelijkheid leidt en, uiteindelijk, wellicht ook tot meer migranten op zoek naar een beter inkomen.
In het kader van de internationale actiedag tegen de macht van supermarkten dringen Nederlandse maatschappelijke organisaties er daarom op aan dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) onderzoek doet naar eventueel misbruik van de zwakke onderhandelingspositie van producenten en toeleveranciers in de voedselketen door de supermarktketens die in Nederland actief zijn. Ook is het van belang onderzoek te doen naar de manier waarop mededingingsregels deze positie al dan niet verzwakken en voldoende ruimte laten voor initiatieven van duurzame producten.


bron: culinet
Dit artikel afdrukken