"Sommige retailers weten de waarde van vlees inderdaad onvoldoende te vertalen naar de consument. Met name het traditionele segment, nog altijd zo'n 50% van het totaal, wordt beschouwd als een ordinaire commodity. Voor echte afgeleide producten wordt een redelijk prijs gevraagd, maar de hele taart wordt nog niet goed verdeeld. "Dat zegt Ties Pronk, directeur van Vion Retail en al 46 jaar in het vleesvak.
Pronk zou graag zien dat zijn bedrijf de vleesafdeling in een supermarkt gaat begeleiden. "Als wij de hele verscategorie vlees en vleeswaren zouden oppakken, garandeer ik meer verkoop, minder derving en betere marges," stelt Pronk.
"Vlees is lange tijd gebruikt als trekker in de supermarkt. Daardoor stonden de rendementen bij de leveranciers onder druk en zijn innovaties uitgebleven. Kwaliteit is datgene waarvoor de klant terugkomt. De consument wil betalen voor een goed, veilig en constant vleesproduct met een goede smaak, een goede houdbaarheid en een goede eetervaring na bereiding. Vleesproducten in oervorm blijven wel bestaan, maar dan wel als lekkere artikelen die voor de consument gemakkelijk en snel te bereiden zijn, aldus Pronk.
Nieuwe concepten
Er is dus weer ruimte voor nieuwe concepten. Binnenkort komt Vion Retail daarom onder het motto 'Gemak voor Alledag' met een achttal redelijk traditionele vleesproducten, die thuis nog een kwartiertje in de oven moeten. Deze producten zitten nu in consumententesten, waar ze allemaal tenminste een 7,5 moeten scoren. De volgende stap is een zelfde range voor de magnetron.
bron: Meat&Co met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als wij willen dat er een betere kwaliteit vlees komt op de markt, dan ligt hier het probleem. De software is belangrijker in het verkoop proces dan de hardware, om het zo maar eens neer te zetten. En als ze dan een oplossing zoeken glijden ze vreselijk uit. Het verkoopkanaal is belangrijker geworden dan de inhoud van het product dat men verkoopt. Daaruit blijkt een groot disrespect voor de consument.