De kop van het artikel laat je denken dat ze wakker worden en eens van zich af beginnen te slaan. Maar de laatste regel doet mij sterk vermoeden dat ze het nog steeds niet begrijpen. In de ogen van VION zijn vleesproducten voor de magnetron geen ordinaire commodity. Mis ik iets?

"Sommige retailers weten de waarde van vlees inderdaad onvoldoende te vertalen naar de consument. Met name het traditionele segment, nog altijd zo'n 50% van het totaal, wordt beschouwd als een ordinaire commodity. Voor echte afgeleide producten wordt een redelijk prijs gevraagd, maar de hele taart wordt nog niet goed verdeeld. "Dat zegt Ties Pronk, directeur van Vion Retail en al 46 jaar in het vleesvak.

Pronk zou graag zien dat zijn bedrijf de vleesafdeling in een supermarkt gaat begeleiden. "Als wij de hele verscategorie vlees en vleeswaren zouden oppakken, garandeer ik meer verkoop, minder derving en betere marges," stelt Pronk.Makkelijk en snel
"Vlees is lange tijd gebruikt als trekker in de supermarkt. Daardoor stonden de rendementen bij de leveranciers onder druk en zijn innovaties uitgebleven. Kwaliteit is datgene waarvoor de klant terugkomt. De consument wil betalen voor een goed, veilig en constant vleesproduct met een goede smaak, een goede houdbaarheid en een goede eetervaring na bereiding. Vleesproducten in oervorm blijven wel bestaan, maar dan wel als lekkere artikelen die voor de consument gemakkelijk en snel te bereiden zijn, aldus Pronk.

Nieuwe concepten
Er is dus weer ruimte voor nieuwe concepten. Binnenkort komt Vion Retail daarom onder het motto 'Gemak voor Alledag' met een achttal redelijk traditionele vleesproducten, die thuis nog een kwartiertje in de oven moeten. Deze producten zitten nu in consumententesten, waar ze allemaal tenminste een 7,5 moeten scoren. De volgende stap is een zelfde range voor de magnetron.


bron: Meat&Co met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken