Objectieve wetenschap nu: hieronder de food-advertenties in de huidige Allerhande, heel in het kort samengevat. Conclusie: meer dan de helft (26/49) van de advertenties verwijst direct naar vet, suiker, vitamines, zout, vezels die toegevoegd zijn of juist eruit gelaten. Dit is dus waar de Nederlandse supermarktbezoeker kennelijk voor valt. Of waar de Nederlandse voedselproducent van denkt dat de Nederlandse supermarktbezoeker voor valt. Een beetje ironisch is het thema van het blad: hoe je zelf met groentes snel en gemakkelijk iets gezonds en lekkers op tafel zet. Hoe dan ook: de consument wordt zich steeds bewuster dat je met voeding aan je gezondheid zou kunnen sleutelen. Zouden we dat nog niet zijn, dan worden we het wel van dit geweld. Vet is verder nog steeds niet in, tegen de voorspelling van professionele trendwatchers in. En als producent kun je het bijna niet meer maken om je product als alleen maar lekker te promoten. De boerenkip leeft trouwens ook nog steeds bij AH.
– Unox rookworst: zo min mogelijk E-nummers
– Gouda's Glorie-sauzen: 80 % minder calorieën of lekker vol van smaak
– HAK fijnselectie: nu ook fijne minigroentes
– Milner 30+-kaas: geniet van minder vet
– Quorn Cordon Bleu: slechts 1,9 gram verz. vet/100 gram, lekker, makkelijk en gezond
– CoolBest VitaDay: goed voor je darmflora, goed voor je weerstand
– La Vache qui rit smeerkaas: verlaagd in zoutgehalte
– Calvé Halfvolle Mayo: 50% minder vet en calorieën; rijk aan goede vetten (omega 3)
– Verstegen Satésaus: de lekkerste is nu ook de smeuïgste
– Peijnenburg: niet alleen heel lekker, maar ook vetarm
– AH biologische shoarma: eerlijk, puur en lekker
– Van Gilse Basterdsuiker: Lekker Van Gilse
– De Boed Maisscharreleieren: voor een evenwichtige gezonde voeding
– AH Vruchtenmousse: 0% vet, 50% vruchten, 100% gezond
– Wasa Crispin' Light: nu met Anti-oxidanten, Vitamine B, Prebiotica
– Venco Drop Twist: sensationeel lekker met vleugje laurier, steranijs of zeezout
– Bakker Kidsoufflés (IKB): met extra vezels, minder calorieën, verzadigde vetten en zout
– 4-granen-ei: romiger scharrelei met 35% van dagelijkse hoeveelheid omega-3/DHA
– Dr Oetker Ristorante piccolissima: 9 nieuwe heerlijke pizzaphapjes met vertrouwde smaak
– AH Roerbakgemak Japanse vis (Pangasius): Japans koken hoeft niet moeilijk te zijn
– Heinz ketchup voor kids: mild, geen kunstmatige toevoegingen, vrolijke knijpfles
– AH Greenfields sukadelapjes: voldoet aan keurmerk gezonde voeding (klavertje)
– Pink Lady appel: zeg het op Valentijnsdag met deze appel
– Hero Delight: Meer fruitsmaak, 50% minder suiker
– Danone Danio Delight: slechts 0,9% vet
– AH eenpersoonsporties groente: speciaal afgemeten voor singles
– Actimel: verhoogt je weerstand op 3 manieren, het best onderzochte probiotische zuivelshot ter wereld
– Kelloggs AllBran: heerlijke mix met 16% van je benodigde vezels
– Campina Botergoud Halfvol: net zo weinig vet als halvarine
– AH Duurzame vis: AH werkt samen met het WNF
– Casa Fiesta: lekker authentiek Mexicaans koken
– Norton wijnen: aanbevolen door Klei, Hamersma en de natuur
– Patak's: lekker authentiek Indiaas koken
– AH Pain Cereales: ambachtelijk gemaakt Frans brood dat wordt afgebakken in de winkel
– John West zalm: met Omega-3, licht en lekker
– Slankie Komijn: 60% minder vet dan gewone kaas
– AH Excellent wokschotels met groente en fruit: heel bijzonder en heel erg nieuw
– Danone Vitalinea Drink: 0% vet en 0% suiker toegevoegd, met antioxidant vitamine E
– Liga Milk Break: 30% minder suikers
– Welmoed: lekkere wijn uit Zuid-Afrika
– Deepblue tonijn: gevangen met de hengel in subtropische wateren, lekker en gezond
– Vanka Awat-ketjap: nu ook in 500 ml-verpakking
– Pickwick Golden China: zachte gekruide melange, nieuw, 50% introductiekorting
– Blue Dragon: lekker authentiek Chinees koken
– AH Boerenkip: Boerenkip zoekt vrouw met oven
– Kanzi appels: de meest verleidelijke appels (sinds het paradijs)
– AH nieuwe aardappelen: uit Cyprus, met vitamines, koolhydraten, vezels en klavertje 4
– Milka chocolade met mousse: nieuw in 3 smaken
– Canderel: unieke smaak, nauwelijks calorieën
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik heb gezegd wat ik heb gezegd. Maar terug naar het lijstje dan. Je kunt het inderdaad interpreteren als een collectieve poging om de consument ongezondheid aan te praten. Het grote gemis en mijn voorspelling voor de volgende editie: een superfood-offensief. Onbewerkte producten in de etalage met hun (vermeende) gezonde eigenschappen.
Wouter, je draait eromheen: je schreef niet dat het ze goed uitkomt, maar dat het beleid is om mensen ziek te maken.
Toen zei je dat je dat niet zei, maar zei dat ze het weliswaar niet doen maar wel zouden willen en vooral niet voorkomen dat het 'per ongeluk' gebeurt.
Zo direct ga je natuurlijk zeggen, dat je dat ook niet zo zei, maar bedoelde dat het strategisch beleid is om mensen te laten denken dat ze ziek zijn. Ik was niet naief noch slim, doch reageerde op de feitelijkheid van je tekst die hierboven zo treffend is vastgelegd. Door jou zelf en niemand anders. Denken dat mensen niet kunnen lezen wat daar staat, is dat misschien ... naief?
Ik vond het zo'n aardig lijstje en een goed initiatief om het over een langere periode vast te leggen. Helaas is de discussie volledig ontspoort. Laten we hem weer op het pad helpen: gewoon kijken hoe er geadverteerd wordt.
Dick, vlees in een vegetarisch restaurant was niet zozeer mijn persoonlijke voorkeur, maar een logisch gevoilg van het verdwijnen van vegetarisme als ideologie. Met vlees is ook niet veel mis, maar het aanzetten het eten van grote hoeveelheden is niet een vorm van gezondheidsopvoeding.
Het beleid is niet perse doortrapt. Het komt de supermarkten gewoon goed uit dat veel mensen ongezond/te dik zijn want dat geeft de mogelijkheid om yoghurtjes te verkopen. Ze zijn
gouden eieren leggende kippen. En die slacht je niet. Als je denkt dat dit soort overwegingen niet worden gemaakt op strategisch niveau, ben je heel naïef.
Wouter, je gebruikt merkwaardige redeneerpatronen. Een paar dagen geleden beweerde je dat het juist goed zou zijn als er vlees zou worden geserveerd in een vegetarisch restaurant. Hierboven heet dat nu opeens gek.
Je zegt knalhard dat supermarkten mensen bewust ziek maken en ontkent dat vervolgens weer door in vage taalnuances te duiken, met een verwijzing naar 'willen' dat geen ziek maken, maar ziek laten worden is. Eerst noem je dat beleid, hier neem je dat kennelijk terug en is het zeker ongeschreven beleid, maw doortrapt beleid - een soort stille afspraak tussen boeven. Komop zeg!
Ik noem dat nog steeds een vorm van paranoia.
@WouterK: wat bedoel je met 'Foodlog verdient beter'?