image

"Hors Concours Membre Du Jury Paris 1900". Iedere bierdrinker herkent dit zinnetje als de laatste prestatie op onderscheidings-gebied van Heineken (staat op het etiket). De mensen die Heineken die eer hebben verleend zijn allemaal dood en hetzelfde lot lijkt met het fenomeen van onderscheidingen voor levensmiddelen te zijn gebeurd. Ik vermoed dat rond 1900 zo'n wildgroei aan medaille d'ors was, dat niemand er meer in geloofde. Alleen slagers hangen nog vol trots hun diploma van "Beste salami" of "Derde plaats boerenham" op in hun zaak. Maar er is iets van een heropleving gaande. Er is de Jaarprijs van het Voedingscentrum, waar je mee mag pronken (overmorgen zijn de nomi's bekend). Dan schijnt er ook een Foodlog Jaarprijs te komen. Prijzen geven een stukje houvast in deze duistere tijden. Een ander voorbeeld is de Superior taste Award, verstrekt door het International Taste & Quality Institute in Brussel. Dit is geen kinderachtige club: "iTQi judges are recognized by international authorities and world renowned culinary guides such as the Michelin and Gault et Millau" en "In order to evaluate the tastiest food and beverage products, iTQi is closely associated with renowned European Chefs, beverage experts and Sommeliers". Eurotoques en Académie Culinaire de France zijn partners. Commercieel, maar goed aangepakt dus.

Nederland viel dit jaar in de prijzen met o.a. het mineraalwater van Albert Heijn en de Lipton Gold Tea van Unilever. Een eerdere winnaar om trots op te zijn is het hierboven afgebeelde Columbus ei, dat met het blauwe "superior taste"-lintje op de verpakking hoopt te bewijzen dat er een "authentieke eismaak" aan dit omega-ei zit.

Kijk zo ziet het testen eruit:

image
Dit artikel afdrukken