We gooien niet alleen minder zelf in de pan, we smeren ook steeds minder ons eigen brood. Waarschijnlijk eten we ook meer boter, want dat is tenslotte lekkerder en nog goedkoper ook dan het oorspronkelijk als surrogaat boter bedachte goedkopere vetten-smeersel margarine. Met de toenemende welvaart kwam boter weer binnen bereik van de massa's die meer hielden van die smeuiige smaak dan van de waterige en kartonnige smaak van margarine.

Gevolg: de verkopen van margarine lopen al jaren terug. In de afgelopen 20 jaren zijn de verkopen met zo'n 30% gedaald.

Dat moet natuurlijk omhoog en dus hebben we margarine gezond gemaakt. Zo'n dertig jaar geleden - toeval? - begon Unilever daarmee met Becel. Linolzuur werd het wapen tegen cholesterol, Becel zijn wapendrager. Daarna volgde Pro-active. Hoge prijs - nog duurder dan boter - maar vergoed door verzekeraars en gesteund door hartspecialisten en huisartsen.
Wat daar wetenschappelijk over te zeggen valt halen we nu niet weer uit de kast.

Opvallend is de campagne die Unilever op touw heeft gezet met Utrecht's idool Henk Westbroek in de hoofdrol. Uitgerekend deze kritische man! 'Dat is toch gelul' lijkt een zin waar hij mee is geboren. En laten we wel wezen, ver voor Fortuyn had hij Leefbaar Utrecht uitgevonden. Volksheld en -intellectueel Henk Westbroek laat zich nu dus lenen om Pro-Active in de benen te houden.

Henk, toch even een puntje dat je mogelijk hebt gemist - het zij je vergeven, een mens kan niet alle blogs lezen.

Als ik het goed heb begrepen gaat je cholesterol inderdaad drastisch omlaag. Alleen .... dat is het probleem niet. Sterker nog: statistisch betekent een laag cholesterol gehalte op gevorderde leeftijd meestal weinig goeds. Klink maf, maar dat heb je wel vaker bij nieuwe wetenschappelijke inzichten. Dat is ook - nogmaals, ik heb het ook alleen maar begrepen via discussies hier en daar - waarom Unilever eigenlijk niet goed weet hoe je dat veranderende inzicht nou moet communiceren. Maar om dan maar meteen de hele boel om te draaien en er een campagne voor het duurste product met jou in de hoofdrol van te maken!Het gaat om de juiste vetzurenbalans en die heeft Pro-Active niet. Het veel goedkopere Blue Band Idee wel!

Als je dan toch hebt besloten het volk aan het scientific voer te helpen, duik er dan eens in en maak ook Wijk C, Zuilen en de Sterrenwijk in Utrecht weer blij!
Leer ze op je eigen onnavolgbare eigen wijze hoe ze moeten kijken naar de campagne waar ze je voor hebben weten te strikken. De rest moet het zelf maar weten, maar niet deze mensen.

Op 16 november 2006 start het Voorlichtingsbureau MVO (Margarine, Vetten & Olieën) een nieuwe campagne 'Gezond, gezonder'. In deze campagne worden Nederlanders gewezen op de gezondheidsaspecten van margarine voor op brood. Margarine levert goede onverzadigde vetten en is een belangrijke bron van de vetoplosbare vitamines A, D en E. De uitvinder van de margarine, Unilver, doet er natuurlijk aan mee. Met Becel en de product-extensions Pro-Active.

Zowel via advertenties in magazines als via TV-commercials worden consumenten erop geattendeerd dat het goed voor de gezondheid is om het brood te besmeren. Hierin wordt zichtbaar gemaakt dat een gewone boterham gezond is, maar een met margarine besmeerde boterham gezonder. Daarbij wordt ook de vergelijking gemaakt met andere producten, bijvoorbeeld: yoghurt is gezond, yoghurt met vers fruit is gezonder. De intentie is de campagne tot en met 2008 uit te voeren.

De term 'margarine' wordt gebruikt om ook halvarine, een dieetproduct of lightproduct uit een kuipje aan te duiden. Het besmeren van de boterham is een makkelijke manier om aan de aanbevolen inname van vitamines en onverzadigde vetten te komen. Zichtbare vetten en oliën vormen een onderdeel van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.
image
Dit artikel afdrukken