Fabrikanten in de foodsector overschatten hun eigen innovatiekracht. Tweederde van de fabrikanten schat de eigen concurrentiekracht hoger in dan die van de concurrenten, terwijl het gros van de bedrijven de afgelopen jaren geen innovatieverbeteringen gerealiseerd heeft. Bedrijven zouden minder marktonderzoek uit moeten laten voeren en meer succesvolle producten uit het buitenland moeten halen.

Dat zegt Jeroen de Kempenaar, senioradviseur van adviesbureau Twynstra The Bridge, op basis van de jaarlijks Innovatie-monitor. Uit deze Innovatie-monitor blijkt dat de innovatieinspanningen in de foodesector relatief laag liggen. Daarnaast worden veel introducties te snel om zeep geholpen omdat ervan verwacht wordt dat ze op korte termijn al hoge omzetten scoren. De Kempenaar hekelt de neiging van veel fabrikanten om continue maar meer martonderzoek uit te laten voeren. Dat kost alleen maar tijd en geld, fabrikanten hebben al veel kennis in huis. Maar die kennis wordt bijvoorbeeld niet gebruikt om succesvolle concepten vanuit het buitenland in Nederland in te voeren, aldus De Kempenaar.

Ook raadt hij fabrikanten aan om de retailers minder als vijand te zien en meer samen te werken. Daarbij zouden fabrikanten supermarkten moeten gebruiken om hun nieuwe producten uit te testen.

bron: Levensmiddelenkrant
Dit artikel afdrukken