Unilever schrapt ruim 3000 R&D-projectenDe nieuwe onderzoekschef van Unilever, Emmo Meijer, voorspelde twee maanden geleden tijdens een interview in FEM Business al dat er wat gaat veranderen bij de afdeling onderzoek en ontwikkeling van het voeding- en zeepconcern. "De innovatieve kracht van Unilever moet worden aangescherpt", zei hij destijds.

Deze week werd bij monde van voedingschef Vindi Banga bekend dat Unilever ruim 3.000 R&D-projecten stopt en een ander deel van haar onderzoek verplaatst naar Azië. Vervelend, maar een juiste beslissing gezien de concurrentiepositie van Unilever. Maar dan lezen we verder: "Van de projecten die overblijven is de helft gericht op kosten-besparingen. De andere helft moet leiden tot nieuwe producten met een minimum omzet van 50 miljoen euro. Daarbij valt te denken aan het succesvolle cholesterolverlagende Becel Pro Active."

Pardon? Het is duidelijk dat ze bij Unilever discussies zoals deze niet volgen. Luisteren naar de markt is één van de zwakke punten van Unilever en het is dan ook niet verwonderlijk dat een bedrijf als Procter & Gamble veel hoger op de lijst van innovatieve bedrijven staat.

Bij deze nodig ik Meijer en Banga dan ook uit voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van het doen van onderzoek via social networks zoals weblogs. Interesse heren?
Dit artikel afdrukken