De nieuwe onderzoekschef van Unilever, Emmo Meijer, voorspelde twee maanden geleden tijdens een interview in FEM Business al dat er wat gaat veranderen bij de afdeling onderzoek en ontwikkeling van het voeding- en zeepconcern. "De innovatieve kracht van Unilever moet worden aangescherpt", zei hij destijds.
Deze week werd bij monde van voedingschef Vindi Banga bekend dat Unilever ruim 3.000 R&D-projecten stopt en een ander deel van haar onderzoek verplaatst naar Azië. Vervelend, maar een juiste beslissing gezien de concurrentiepositie van Unilever. Maar dan lezen we verder: "Van de projecten die overblijven is de helft gericht op kosten-besparingen. De andere helft moet leiden tot nieuwe producten met een minimum omzet van 50 miljoen euro. Daarbij valt te denken aan het succesvolle cholesterolverlagende Becel Pro Active."
Pardon? Het is duidelijk dat ze bij Unilever discussies zoals deze niet volgen. Luisteren naar de markt is één van de zwakke punten van Unilever en het is dan ook niet verwonderlijk dat een bedrijf als Procter & Gamble veel hoger op de lijst van innovatieve bedrijven staat.
Bij deze nodig ik Meijer en Banga dan ook uit voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van het doen van onderzoek via social networks zoals weblogs. Interesse heren?
Dit artikel afdrukken
Deze week werd bij monde van voedingschef Vindi Banga bekend dat Unilever ruim 3.000 R&D-projecten stopt en een ander deel van haar onderzoek verplaatst naar Azië. Vervelend, maar een juiste beslissing gezien de concurrentiepositie van Unilever. Maar dan lezen we verder: "Van de projecten die overblijven is de helft gericht op kosten-besparingen. De andere helft moet leiden tot nieuwe producten met een minimum omzet van 50 miljoen euro. Daarbij valt te denken aan het succesvolle cholesterolverlagende Becel Pro Active."
Pardon? Het is duidelijk dat ze bij Unilever discussies zoals deze niet volgen. Luisteren naar de markt is één van de zwakke punten van Unilever en het is dan ook niet verwonderlijk dat een bedrijf als Procter & Gamble veel hoger op de lijst van innovatieve bedrijven staat.
Bij deze nodig ik Meijer en Banga dan ook uit voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van het doen van onderzoek via social networks zoals weblogs. Interesse heren?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Voor geinteresseerden in Unilevers next steps in haar vitaliteits-programma kan ik overigens de diverse presentaties op deze pagina aanbevelen en dan met name ook de presentatie van Emmo Meijer (pdf).
Je bent me eigenlijk net voor! Ik was van plan de discussie waar je aan refereert eens bij elkaar te vegen en er een aanbod uit te distilleren: hoe kun je door naar de markt te luisteren je macht én positie gebruiken om langdurig waarde én een betere korte termijn winst te creëren?
Gewoon doen, je zult het ongetwijfeld op een andere manier bekijken dus ik ben wel benieuwd naar 'Unilever en Innovatie (2)'!
OK dan! - gaan we wel samen, doe jij de nieuwe media en de upstream-message, ik de strategie en het communicatie mngt. Melchior moet ook mee, maar dan wordt het wat duurder: we komen op basis van zijn kennis meteen met productvoorstellen die onmiddellijk door onafhankelijke wetenschappers worden omarmd zodat ze óók meteen hun onderzoekskosten significant kunnen laten dalen ;-)
Geintje? Heel serieus met een forse knipoog.
Enne ... Melchior: Emmo is toch niet toevallig je broer hè?
Adformatie heeft het vanmorgen al opgepakt op haar weblog. Jeroen Mirck van Adformatie schrijft:
(...) Ik ben benieuwd of de Unileverianen zich door deze oproep voelen aangesproken. Herkennen zij zich in de kanttekeningen van Derksen of leggen zij de kritiek naast zich neer? Misschien moet Adformatie maar eens een rondetafelgesprek faciliteren. (...)
Dus wellicht binnenkort een echte discussie bij Unilever?