image

Het is zondag, dus hier een preek. Allerhande-exegese. In de eerste editie van dit jaar viel het woord "plicht", in een zin met een grote initiaal: "Als grootste visverkoper van Nederland ziet Albert Heijn het als zijn plicht om zich in te spannen voor duurzame visserij". Dit is een opmerkelijke zin. Albert Heijn beweert hier dat er ook collectieve plichten bestaan, als onderneming. Een onderneming is een gezamelijke zaak van de aandeelhouders en de werknemers en dat schept zelfs veel grotere verplichtingen dan individuele. De macht om goed te doen, schept de plicht om goed te doen.

De macht van AH is kolossaal. Door Allerhande is Nederland massaal fancy gaan koken, wordt beweerd. Albert Heijn kan in grote mate de eetgewoontes sturen en maakt daar nu gebruik van door duurzamer gevangen en gekweekte vis te promoten en in het vak te leggen. Een betere wereld begint niet bij de consument, maar bij zijn supermarkt.

Pepermuntje al op? King of Faam?

Tot zover het verhaal aan de voordeur. Molblog heeft deze week ook aan de achterdeur staan luisteren.

Als een van de grootste snoepverkopers van Nederland ziet AH het niet als zijn plicht om het gebruik van deze nutteloze en schadelijke voedingswaren iets te ontmoedigen, zegt commercieel directeur Sander van der Laan:
Paul Rosenmoller is langs geweest en vroeg ons om het snoep bij de kassa weg te halen. Dat hebben we niet gedaan. En zullen we ook niet doen.’

En Van der Laan doet nogal schamper over ontwikkelingen als bovenstaande:
Onze drie belangrijkste producten zijn bananen, kipfilet en halfvolle melk. Dat was 20 jaar geleden zo en zal over tien jaar nog zo zijn.

Er zijn twee Albert Heijns:
1) Bewust van de mogelijkheid om goed te doen en enthousiast om de maatschappelijke plichten te vervullen.
2) Hard, commercieel, gezondheid is geen plicht maar hooguit een commerciele kans. Vlees mag dieronvriendelijk geproduceerd worden, want dat maakt kiloknallers mogelijk en dan kopen de mensen ook de bananen.

Ik doe mijn boodschappen het liefst bij de eerste. Een winkel vol verse, gezonde, lekkere, dier- en milieuvriendelijke, verrassende en inspirerende producten. En niet een winkel vol met gezondheidsbevorderende yoghurtjes om de schade van ongezond eten te compenseren.






Dit artikel afdrukken