imageIn een bericht gisteren op Distrifood.nl werd de groeiende populariteit van biologisch (varkensvlees) geduid door Maurits Steverink, ketenmanager van de Task Force marktontwikkeling Biologische Landbouw:

‘Vroeger werd biologisch geassocieerd met ongezellig. Met mensen die zelf hun koekjes meenamen naar verjaardagen. Nu staat het garant voor kwaliteit, authenticiteit en betrouwbaarheid.’

Wat wil je nog meer als biologische sector? Meer marktaandeel. De volgende stap is dus om de marketing meer op deze waarden af te stemmen. De hier eerder deze week besproken verpakking van de Spaanse chips Snatt's lijkt mij een goed voorbeeld hiervan. De eenvoudige vormgeving suggereert kwaliteit, de afgebeelde aardappels staan voor authenticiteit, de heldere productinformatie onderstreept betrouwbaarheid.

In Japan behoren eenvoudige verpakkingen tot de nationale filosofie. Volgens een recent artikel in het (toonaangevende?) Package Design Magazine wordt het ontwerp van elke verpakking bepaald door een diep geworteld streven naar harmonie. Medemens en maatschappij moeten zo min mogelijk verstoord worden. Voor verpakkingen betekent dit in de praktijk om zo weinig mogelijk tijd van de winkelbezoeker te verspillen.

En dus wordt het product op de verpakking zo eenvoudig en helder mogelijk afgebeeld. Daarnaast zijn verborgen boodschappen taboe: wat het product is en wat de voordelen ervan zijn, moet direct duidelijk zijn. Nog mooier is dat ook het openen van de verpakking in deze filosofie besloten zit. De inkepingen om een zakje poedersoep open te scheuren zijn bijvoorbeeld een stuk groter en duidelijker aangegeven dan in Nederland gebruikelijk is.

Japans verpakkingsdesign verbeeldt precies de waarden die Maurits Steverink hierboven noemt. Voor verpakkingen van biologische producten zou men dus meer naar Japan moeten kijken. Een eerlijk product dat ook nog eens in een eerlijk communicerende verpakking zit, zal de strijd op het schap uiteindelijk winnen.

Aan de andere kant: Japans ontwerp is vaak net zo ongezellig als mensen die hun eigen koekjes meenemen.
Dit artikel afdrukken