image

Wil je gezond eten? Kies dan voor producten met veel onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn minder gezond omdat zij juist het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Eet daarom zo min mogelijk verzadigde vetten (...): Onverzadigd vet = Oké, Verzadigd vet = Verkeerd

Met deze mantra bestookt het Voorlichtingsbureau voor margarine, vetten en oliën de consument, overigens met Professor Katan aan zijn zijde (eet bruin brood met margarine en kroket). Maar gezondheid is helemaal geen hoofddoelstelling van het bureau - daar is het Voedingscentrum voor. Het ezelsbruggetje wordt dan ook vooral om strategische redenen ingezet, als middel om de eigen waar gunstig te positioneren ten opzichte van boter. Boter, vooral verzadigd vet, valt namelijk niet onder het productschap Margarine, Vetten en Oliën, maar onder het Productschap Zuivel. En dus wordt boter als de kwaaie pier in broodsmeersel- en bakland neergezet.

Nu zou de Zuivel-branche zijn eigen verhaal er tegenover kunnen stellen. Het is immers het jaar van de verzadigde vetten, die volgens toonaangevende dieetdeskundigen en trendwatchers weer helemaal in zullen raken. De promotie van boter bevindt zich echter op een erg laag pitje. Op zuivelonline staat een campagne uit 1996 en commercials uit 1986 en 1976. Uit deze eeuw is alleen een Kids-pagina te vinden. En die is nogal slordig in elkaar gestampt: in roomboter blijkt knoflook te zitten en grasboter wordt van vers gras gemaakt. Alsof de botermakers er zelf niet meer in geloven dat ze een superproduct hebben. Het wordt toch tijd om de mouwen weer eens op te stropen.

image

Dit artikel afdrukken