image

Dit is niet bedoeld als AH-bashing, maar als inkijkje in het inzicht van de AH-marketeer. Wat die marketeer denkt, kun je namelijk gemakkelijk aflezen aan de verpakkingen, waar al een tijd lang een lijstje van 2 of 3 verkoopargumenten op staan. Waarom ze dat doen heeft, vermoed ik, met de bewuster inkopende consument (BIC) te maken. AH geeft je de mogelijkheid om op argumenten een product te kopen. Zo staat er op spiesjes bijvoorbeeld: "Lekker voor op de barbecue" of zoiets. En op voorgesneden kaas staat: "handig voor op brood".

Maar wat zet je als marketeer op een doosje bio-eieren? Dat lijkt een gemakkelijke opgave. Voor biologische eieren zijn er argumenten te over op te noemen, zoals dat de kippen met maximaal 6/m2 worden gehouden, versus 9/m2 voor scharrelkippen. De PVE IKB-kip zit volgens de DB zelfs met haar 18,2 kip per m2. Maar de bio-legkippen krijgen ook nog eens 80% biologisch voer, ze hebben de beschikking over een zitstok en een legnest en hoeven niet op een rooster te lopen (geen idee of dat laatste per se vervelend is). Dan is er nog die heerlijke vrije uitloop in groen begroeid gebied.

Het argument #1 van AH om bio-ei te kopen is echter: "Eerlijk en puur" (zie plaatje). De intuitie van de marketeer is dus dat bovengenoemde argumenten de gemiddelde consument (daar is ie weer) geen biet kan schelen. Een vaag vermoeden van "eerlijkheid" is voldoende.

Maar is het wel eerlijk om mensen iets te verkopen waar ze maar half in zijn geinteresseerd?

Dit artikel afdrukken