image


Vleesfabrikant Encko is met vlees op de markt gekomen waarin deels Meatless-tarwevezels verwerkt zitten. De vleesbranche ziet over het algemeen wel brood in dergelijk vezelvlees, het wordt als een innovatief product gezien. Door de vezels wordt het vlees minder vet, wat bijdraagt aan een positief imago. Sceptici denken dat de consument uiteindelijk toch weer voor echt vlees kiest. Dat blijkt uit een inventarisatie van het vakblad Meat&Meal. Directeur Frans Egberts van vleeswarenfabriek Henri van de Bilt denkt dat de toevoeging van plantaardige vezels voor de enkelvoudige vleeswaren wat moeilijk ligt. Maar voor samengestelde producten kan het prima, niet alleen vanwege het gezondheidsaspect maar ook vanwege de prijs, meent Egberts

Maar volgens Jean Remy Valk, directeur van France Limousin, een importbedrijf en groothandel van Frans scharrelrundvlees, zendt de vleesindustrie zo een verkeerd signaal uit. "Je verloochent hiermee juist het product waarop wij trots zouden moet zijn: Vlees is een eerlijk en goed product dat mensen gewoon kunnen eten", aldus Valk, die denkt dat iedereen uiteindelijk toch weer op gewoon vlees uitkomt.

Foodkenner en journalist Wouter Klootwijk van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde, ziet niets in welke vleesvervanger dan ook, vooral niet als die toch hun uiterste best doen om op vlees te lijken. Hij vindt dat de vleesindustrie met deze producten de verkeerde kant op gaat. De kwaliteit van vlees kan veel beter en consumenten zijn best bereid daar méér voor te betalen. Daarmee kun je ook geld verdienen, denkt Klootwijk.

bron: Meat&Meal,
Dit artikel afdrukken