Dit is niet bedoeld als AH-bashing, maar als inkijkje in het inzicht van de AH-marketeer. Wat die marketeer denkt, kun je namelijk gemakkelijk aflezen aan de verpakkingen, waar al een tijd lang een lijstje van 2 of 3 verkoopargumenten op staan. Waarom ze dat doen heeft, vermoed ik, met de bewuster inkopende consument (BIC) te maken. AH geeft je de mogelijkheid om op argumenten een product te kopen. Zo staat er op spiesjes bijvoorbeeld: "Lekker voor op de barbecue" of zoiets. En op voorgesneden kaas staat: "handig voor op brood".
Maar wat zet je als marketeer op een doosje bio-eieren? Dat lijkt een gemakkelijke opgave. Voor biologische eieren zijn er argumenten te over op te noemen, zoals dat de kippen met maximaal 6/m2 worden gehouden, versus 9/m2 voor scharrelkippen. De PVE IKB-kip zit volgens de DB zelfs met haar 18,2 kip per m2. Maar de bio-legkippen krijgen ook nog eens 80% biologisch voer, ze hebben de beschikking over een zitstok en een legnest en hoeven niet op een rooster te lopen (geen idee of dat laatste per se vervelend is). Dan is er nog die heerlijke vrije uitloop in groen begroeid gebied.
Het argument #1 van AH om bio-ei te kopen is echter: "Eerlijk en puur" (zie plaatje). De intuitie van de marketeer is dus dat bovengenoemde argumenten de gemiddelde consument (daar is ie weer) geen biet kan schelen. Een vaag vermoeden van "eerlijkheid" is voldoende.
Maar is het wel eerlijk om mensen iets te verkopen waar ze maar half in zijn geinteresseerd?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Die vrije uitloop naar buiten (punt 2) doet 't als argument waarschijnlijk beter.
Maar wat is er op tegen om je goede bedoelingen te laten zien? Reclame is aanprijzen en dit lijkt mij wel een positief punt. Eerlijk en puur geurt naar de natuur. Rijmt ook nog.
Het negatieve punt kan de prijs zijn. Wat kost dit kartonnetje?
Heh Pjotr, denk eens mee!?
@Pjotr,
Helemaal eens dat reclame aanprijzen is, en dat gevoel/toon daar een hoofdrol bij speelt. Maar gevoel een hoofdrol laten spelen op een verpakking staat haaks op het willen dat mensen bewust kiezen.
Op gevoel kiezen is namelijk onbewust.
Wouter, vind je deze verpakkking nou betamelijk of juist niet?
Het plaatje is in ieder geval een leugen bij de eieren. Die vrije uitloop hebben deze bio-kippen niet. Net zomin als die lieve voerende boer met dat mandje in zijn handje.
Dick, deze case zou zelfs sterker zijn dan die over Australian etc... Dit is misleiding.