Het is Unilevers missie vitaliteit toe te voegen aan het leven. Wij voorzien in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen.
Olijfolie hoort daar niet meer bij. Met Bertolli werd 380 miljoen euro omgezet, daar zal het niet aan hebben gelegen. Hebben basisproducten te weinig concurrentiekracht?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Bertolli is een kulmerk van Unilever en is bedacht (of het was er al maar sliep in de gedeponeerde merkenkast van Unilever) toen in het Westen het mediterrane dieet een allesoverheersende hype werd op gebied van voeding.
Aan pure grondstoffen is niet veel meer te verdienen - ook heel goede (= geurige grasachtig smakende) olijfolie is niet duur meer - maar aan de rotzooi te meer. Unilever verkoopt niet het merk Bertolli, maar doet alleen de olijfolietak weg. De flessen water, aangelengd met tomatenpuree en op smaak gebracht met aroma's en zout, de zogenoemde pastasauzen van Bertolli blijven bij Unilver. Ja allicht. Kosten voor de grondstof per fles 0,6 eurocent. Marketing 3 cent. Consumentenverkoopprijs 3 euro.
Althans, zoiets, ik heb nog nooit zo'n fles gekocht maar heb me in de supermarkt wel verbaasd over het forse aantal soorten en de hoge prijs voor een saus die je zelf thuis in drie minuten maakt van goed spul dat minder dan de helft kost.
Maar een lage marge op heel veel olijfolie is nog steeds veel winst voor de aandeelhouder. Het moet er toch ook mee te maken hebben dat de met veel reclamegeld verkochte Unilever-olijfolie, te veel te lijden heeft van merken met weinig reclame. Bij een beetje supermarkt staat tegenwoordig een aardig rijtje olieflessen.
'Hebben basisproducten te weinig concurrentiekracht?', vraagt Van der Land zich op het onnozele af af.
Te weinig marge!
Voor olijfolie heb je olijven nodig. Voor knakworst volstaat het goedkoopste afval.
Zie wat je betaalt voor een blik Unox worstjes van kalkoenkarkaspulp in een coating van runderhuiduitkooksel en vergelijk de prijs met die van een halve liter olijfolie van echte olijven. Wil je rijk worden dan ga je in de knakworst. Grondstof bijna gratis, marge enorm.
Unilever weet zijn aandeelhouders te behagen.
En nog iets leuks, Van der Land. Kalkoenkarkaspulp is Kies Bewust. Olijfolie niet.