Albert Heijn en de Stichting Ik Kies Bewust (IKB) zijn niet met elkaar in gesprek om de criteria van de twee gezondheidslogo’s met elkaar in lijn te brengen. Er zijn goede contacten tussen beide partijen, maar geen concrete gesprekken over aanpassing van de criteria bevestigen woordvoerders van beide logohouders.
Albert Heijn geeft alleen huismerkproducten die in de categorie ‘bij voorkeur’ van het Voedingscentrum vallen een Gezonde Keuze Klavertje mee. Terwijl sommige producten die in de categorie ‘middenweg’
Wereldverovering
Een internationale wetenschappelijke commissie bespreekt op dit moment de criteria voor het toekennen van het Ik Kies Bewust-logo. Om het logo wereldwijd te kunnen toepassen zijn eventueel aanpassingen nodig. Zo lang de onafhankelijke commissie nog aan het werk is kunnen we niet vooruitlopen op veranderingen, zegt Jup van ’t Veld, secretaris van Choices International Foundation de stichting die de invoering van Ik Kies Bewust internationaal coördineert.
bron: VMT
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Tjonge wat houden de mensen elkaar weer lekker bezig: Choices International Foundation! Ik zit alweer te schuddebuiken van het lachen. Het Wereldtijdschrift wordt toch iedere keer weer opnieuw uitgevonden. Geen wonder dat AH geen zin heeft en een eigen koers vaart.
Waarom dan één logo? Ik kan mij voorstellen dat het Voedingscentrum de huidige situatie wel prima vindt.
Wat wel interessant is dat het nog steeds niet zeker is of deze logo's perse positief werken voor de producten waar ze op geplaatst worden. Ik rond 18 december mijn afstudeeronderzoek aan de Universiteit van Twente af dat helemaal gaat over keurmerken en claims op zuivelproducten.
Ik heb gevonden dat een keurmerk de aankoopintentie en zelfs de smaakbeleving van een product negatief kan beinvloeden. Misschien zijn fabrikanten beter af met puur en alleen claims zoals 'zonder toegevoegde suikers'of '0% vet' welke in mijn onderzoek wel positief werken en zelfs eigenschappen aan het product toekennen die helemaal niet in de claim worden genoemd.
Tjeerd, dat is nieuws! Als ik je goed begrijp, heb je ontdekt dat consumenten denken dat gezond eten niet lekker is. Raad je de logo's nu serieus aan over te stappen op een opgave van vetten, suikers, zout en vezels en weg te blijven van gezondheidsclaims?
Misschien hebben ze er nog wat aan, voor ze - in tegenstelling tot dit bericht - toch fuseren tot dat ene logo.
een van de verklaringen in mijn onderzoek is dat gezond eten als minder lekker wordt ervaren. Toch is er ook aanwijzing dat het komt door de hoeveelheid aan informatie. Een claim in combinatie zorgde voor een fors verminderde aankoopintentie. Het zou zo kunnen zijn dat consumenten informatie moe zijn en daardoor in verwarring raken. Een ander interresant gegeven is dat onderzoek heeft aangetoont dat de geloofwaardigheid van claims en keurmerken veel groter wordt als deze van een onafhankelijke autoriteit afkomstig is. Dat lijkt misschien logisch maar omdat logo's als 'IKB' en het 'klavertje vier' nu worden gezien als grote marketingstunts kan het zijn dat de logo's daardoor minder serieus worden genomen en op den duur helemaal niets meer zeggen. 1 logo door de overheid kan in zo'n geval zeker uitkomst bieden.