Veiligheidswaarschuwingen en gezondheidswaarschuwingen ook invoeren bij auto, motor, en fietsreclame. Uit te breiden naar paraplu’s, brillen en schoeisel.
In België moet alcoholreclame vanaf juli 'educatief' zijn. Concreet betekent dit dat op alle parasols met bierreclame een waarschuwing moet komen. Daar is de horecasector niet blij mee.
Eerder werd al bekend dat de slogan “Ons vakmanschap drink je met verstand” gaat verdwijnen. Met de nieuwe verplichting volgt minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke een voorlopig advies van de Hoge Gezondheidsraad op. Dit advies bestaat uit 15 verschillende gezondheidswaarschuwingen die op rotatiebasis op reclamemateriaal moeten verschijnen.
Dat betekent dat op iedere 15 parasols een verschillende waarschuwing moet staan. De alcoholsector vreest voor hoge kosten. Een parasol kost meer dan €300 per stuk en gaat normaal een aantal jaar mee. Het gehele 'parasolpark' in één klap vervangen is duur en verspillend.
Vanderbroucke probeert de sector te sussen: “We zijn nog aan het overleggen met 26 andere Europese lidstaten, de discussie is nog niet afgelopen.” Niettemin zegt hij positief tegenover de plannen te staan.
Veiligheidswaarschuwingen en gezondheidswaarschuwingen ook invoeren bij auto, motor, en fietsreclame. Uit te breiden naar paraplu’s, brillen en schoeisel.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.