imageFriesland Foods introduceert weidezuivel. In de loop van april 2007 is het hele dagverse zuivelassortiment van het merk Friesche Vlag afkomstig van koeien die van de lente tot in de herfst in de wei lopen. De weidezuivel-producten zullen iets duurder zijn dan de gangbare zuivelproducten. Daarnaast richt Friesland Foods samen met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Vereniging Natuurmonumenten een Weidegangfonds op om weidegang te stimuleren. "Friesland Foods vindt weidegang van melkkoeien belangrijk. Weidende koeien geven het typische Nederlandse landschap een extra dimensie. Weidegang maakt de melkveehouderij zichtbaar, het laat consumenten zien hoe melk wordt geproduceerd", zegt Robert van Ballegooijen, lid van de Concerndirectie van Friesland Foods. Friesland Foods vindt dat de zichtbaarheid van melkkoeien in de wei een stimulans verdient. Om dit te onderstrepen brengt het bedrijf in de loop van april 2007 weidezuivel op de markt. Alle producten van Friesche Vlag zoals melk, karnemelk, vla, yoghurt, Milk & Fruit en Breaker krijgen een weidemelkgarantie.

Weidegangfonds
Om weidegang verder te stimuleren roept Friesland Foods het Weidegangfonds in het leven. Vanuit het fonds wordt aan alle deelnemende veehouders die de melkkoeien van het voorjaar tot in het najaar laten weiden een financiële ondersteuning gegeven. Daarnaast wordt weidegang gestimuleerd door veehouders die weidegang niet of beperkt hanteren gratis gebruik te laten maken van deskundigen die de mogelijkheden voor weidegang op het bedrijf in kaart brengen en daarover adviseren.

Friesland Foods garandeert drie jaar lang een bijdrage van twee miljoen euro per jaar in het fonds om weidegang bij alle leden-melkveehouders van Friesland Foods financieel te ondersteunen. Het fonds wordt ondergebracht in een onafhankelijke stichting. Wanneer het fonds is opgericht wordt het opengesteld voor andere zuivelondernemingen en hun melkveehouders. Het CBL en de Vereniging Natuurmonumenten zijn mede-initiatiefnemers van het fonds en steunen dit door hun naam eraan te verbinden.

Het Ministerie van LNV en de Rabobank verwelkomen het initiatief en ondersteunen de advisering vanuit het Weidegangfonds. Overheden, financiële instellingen en maatschappelijke organisaties zullen worden benaderd om aan dit fonds een financiële bijdrage te leveren.

Koeien in de wei
In 2005 liep in Nederland gemiddeld circa 85% van de melkkoeien in de wei. Een trend is dat een toenemend aantal melkveehouders de melkkoeien minder laat weiden. Vele factoren spelen daarbij een rol, zoals de toenemende omvang van de melkveebedrijven in relatie tot een te kleine huiskavel. Friesland Foods lanceert de weideganginitiatieven om melkveehouders te ondersteunen bij een bewuste keuze voor weidegang. Daarmee geeft zij gehoor aan de vraag van consumenten en maatschappelijke organisaties die graag koeien in het Nederlandse weidelandschap zien.

bron: Friesland Foods
Dit artikel afdrukken