Friesland Foods introduceert weidezuivel. In de loop van april 2007 is het hele dagverse zuivelassortiment van het merk Friesche Vlag afkomstig van koeien die van de lente tot in de herfst in de wei lopen. De weidezuivel-producten zullen iets duurder zijn dan de gangbare zuivelproducten. Daarnaast richt Friesland Foods samen met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Vereniging Natuurmonumenten een Weidegangfonds op om weidegang te stimuleren.
"Friesland Foods vindt weidegang van melkkoeien belangrijk. Weidende koeien geven het typische Nederlandse landschap een extra dimensie. Weidegang maakt de melkveehouderij zichtbaar, het laat consumenten zien hoe melk wordt geproduceerd", zegt Robert van Ballegooijen, lid van de Concerndirectie van Friesland Foods. Friesland Foods vindt dat de zichtbaarheid van melkkoeien in de wei een stimulans verdient. Om dit te onderstrepen brengt het bedrijf in de loop van april 2007 weidezuivel op de markt. Alle producten van Friesche Vlag zoals melk, karnemelk, vla, yoghurt, Milk & Fruit en Breaker krijgen een weidemelkgarantie.
Weidegangfonds
Om weidegang verder te stimuleren roept Friesland Foods het Weidegangfonds in het leven. Vanuit het fonds wordt aan alle deelnemende veehouders die de melkkoeien van het voorjaar tot in het najaar laten weiden een financiële ondersteuning gegeven. Daarnaast wordt weidegang gestimuleerd door veehouders die weidegang niet of beperkt hanteren gratis gebruik te laten maken van deskundigen die de mogelijkheden voor weidegang op het bedrijf in kaart brengen en daarover adviseren.
Friesland Foods garandeert drie jaar lang een bijdrage van twee miljoen euro per jaar in het fonds om weidegang bij alle leden-melkveehouders van Friesland Foods financieel te ondersteunen. Het fonds wordt ondergebracht in een onafhankelijke stichting. Wanneer het fonds is opgericht wordt het opengesteld voor andere zuivelondernemingen en hun melkveehouders. Het CBL en de Vereniging Natuurmonumenten zijn mede-initiatiefnemers van het fonds en steunen dit door hun naam eraan te verbinden.
Het Ministerie van LNV en de Rabobank verwelkomen het initiatief en ondersteunen de advisering vanuit het Weidegangfonds. Overheden, financiële instellingen en maatschappelijke organisaties zullen worden benaderd om aan dit fonds een financiële bijdrage te leveren.
Koeien in de wei
In 2005 liep in Nederland gemiddeld circa 85% van de melkkoeien in de wei. Een trend is dat een toenemend aantal melkveehouders de melkkoeien minder laat weiden. Vele factoren spelen daarbij een rol, zoals de toenemende omvang van de melkveebedrijven in relatie tot een te kleine huiskavel. Friesland Foods lanceert de weideganginitiatieven om melkveehouders te ondersteunen bij een bewuste keuze voor weidegang. Daarmee geeft zij gehoor aan de vraag van consumenten en maatschappelijke organisaties die graag koeien in het Nederlandse weidelandschap zien.
bron: Friesland Foods
Dit artikel afdrukken
Weidegangfonds
Om weidegang verder te stimuleren roept Friesland Foods het Weidegangfonds in het leven. Vanuit het fonds wordt aan alle deelnemende veehouders die de melkkoeien van het voorjaar tot in het najaar laten weiden een financiële ondersteuning gegeven. Daarnaast wordt weidegang gestimuleerd door veehouders die weidegang niet of beperkt hanteren gratis gebruik te laten maken van deskundigen die de mogelijkheden voor weidegang op het bedrijf in kaart brengen en daarover adviseren.
Friesland Foods garandeert drie jaar lang een bijdrage van twee miljoen euro per jaar in het fonds om weidegang bij alle leden-melkveehouders van Friesland Foods financieel te ondersteunen. Het fonds wordt ondergebracht in een onafhankelijke stichting. Wanneer het fonds is opgericht wordt het opengesteld voor andere zuivelondernemingen en hun melkveehouders. Het CBL en de Vereniging Natuurmonumenten zijn mede-initiatiefnemers van het fonds en steunen dit door hun naam eraan te verbinden.
Het Ministerie van LNV en de Rabobank verwelkomen het initiatief en ondersteunen de advisering vanuit het Weidegangfonds. Overheden, financiële instellingen en maatschappelijke organisaties zullen worden benaderd om aan dit fonds een financiële bijdrage te leveren.
Koeien in de wei
In 2005 liep in Nederland gemiddeld circa 85% van de melkkoeien in de wei. Een trend is dat een toenemend aantal melkveehouders de melkkoeien minder laat weiden. Vele factoren spelen daarbij een rol, zoals de toenemende omvang van de melkveebedrijven in relatie tot een te kleine huiskavel. Friesland Foods lanceert de weideganginitiatieven om melkveehouders te ondersteunen bij een bewuste keuze voor weidegang. Daarmee geeft zij gehoor aan de vraag van consumenten en maatschappelijke organisaties die graag koeien in het Nederlandse weidelandschap zien.
bron: Friesland Foods
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"De weidezuivel-producten zullen iets duurder zijn dan de gangbare zuivelproducten."
Hebben we het dan over geld dat de hogere kosten dekt? Of wordt het als MVO-tool gebruikt? Het wordt steeds meer een dierentuin in supermarkt zo. Maar koeien in de wei is leuk.
De telegraaf van vandaag onthult wat extra's, onder de kop 'Koe in de wei verleidt klant'. Onder het gras, dat de koeien zo dankbaar tot zich nemen, schuilt een addertje. Het wordt duurder. Maar dat geven ze zelf al toe. Dat moet je rechtvaardigen. En zoals het een goede marketing-aanpak betaamt, gokt men daarom op meerdere paarden. Mensen een goed gevoel geven dat de koeien het zo naar hun zin hebben, da's één. Maar dat interesseert niet idereen. Vervolgens de smaak. Gras geeft kaas een zachtere smaak. Hoera, het maakt producten ook lekekrder. Maar, zoals we zien in de discussies over k&k, ook smaak is niet voor iedereen van doorslaggevende betekenis. Nee, tegen het volgende argument kunnen we niet op: een 'dieet' van gras geeft het vetzuur Omega 7! Kijk, now we're talking! Omega 7! Je zal het maar tekort komen. Rennen naar die winkel! Een beetje duurder? Een koopje is het!
O, misschien kan ik mijn vraag in dit vakje kwijt (waarom maken jullie overigens geen échte site met discussieforum?)
Ik vond zopas in de Delhaize een goudakaas AOC???
"Goudakaas Oudendijk Controle & hygiëne" beweert een AOC te zijn, volgens de Delhaizeverpakking. opmerkelijk is punt 6 van de toelichting: "koeien grazen zoveel mogelijk buiten" Naast andere punten zoals "traditionele goudakaas, gemaakt uit Noord-Hollandse melk" enz.enz.
Heeft nederland dan een AOC wetgeving? Of is dit weer nep?
Nick, ja dit is nep (bij mijn allerbeste weten). Wel zijn er inmiddels origine-beschermingen.
Wat bedoel je met een 'echt discussieforum'? Zo'n middeleeuws-ding van 5 jaar geleden ;-) ?
Ik vind dit een prima webplek, maar wel vrij onoverzichtelijk en snel vergankelijk.
Ik mag dan uit het brontosaurustijdperk stammen, die houding komt mij nu net zo van pas in mijn voedingscolumns.
Goed, nep dus. maar er is iemand in de distributiewereld die het zo'n goed idee begint te vinden dat hij het het neppen waard vindt?
Men nept hier iets dat 'nog' niet eens bestaat. Dan is er wellicht ook plaats voor het echte? Of ben ik weer hopeloos optimistisch?