Voor het achtste jaar op rij onderzocht het Belgische Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) hoe consumenten hun producten en winkels kiezen. Eerbied voor het milieu, voedselveiligheid en de kwaliteit van het voedsel worden enorm belangrijk voor de keuze van de winkel. En in tijden van crisis is ook de prijs zeer belangrijk. Verder is de nabijheid van een winkel sterk bepalend voor waar Belgische consumenten hun voedingsproducten inkopen.

Onderzoekers van het OIVO registreerden en interpreteerden het consumentengedrag bij het kiezen van een voedselproduct en een voedingswinkel. In maart 2009 werden 681 Belgen gedurende een half uur geïnterviewd omtrent hun keuzegedrag.

Het voedingsproduct
Hoewel de prijs een belangrijk criterium blijft bij het kiezen van een voedingsproduct, laat een zeer grote meerderheid zich leiden door de kwaliteit, versheid, smaak en veiligheid van een product. De geur, de eerbied voor het milieu, de eerbied voor eerlijke handel en voor het dierenwelzijn, de afwezigheid van additieven, eerbied voor de arbeidsomstandigheden, het uitzicht, de samenstelling en de afwezigheid van ggo's vinden 7 op 10 Belgische consumenten enorm belangrijk. Ze eisen daarom meer informatie over de oorsprong en het ethische karakter van de aangeboden producten.

De voedingswinkel
Vier essentiële elementen spelen een rol in de keuze van een voedingswinkel: nabijheid, prijs, variatie van aanbod en versheid van de producten. De nabijheid blijkt het doorslaggevende criterium bij het kiezen van een voedingsverkooppunt. Ongetwijfeld omdat winkelketens meer en meer hetzelfde aanbod hebben. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom consumenten, bij gelijke nabijheid, variatie in aanbod versheid en prijs, kiezen voor een winkel die een groot assortiment aanbiedt van veilige, smakelijke producten van een goede kwaliteit.


bron: OIVO met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken