image


Bij het zien van dit nieuws dacht ik: wie is Arla?
Arla is een coöperatie die is gevormd door een fusie in 2000 tussen 11,600 melkproducenten, bestaande uit Deense en Zweedse boeren. Wat is er nu zo uniek aan dit bericht? Het feit dat een grootsuper als Lidl een contract sluit over de levering van melk en boter aan hun 3500 winkels in alleen al Duitsland. Dat vind ik opmerkelijk, als ik denk aan Nederland.

Onze Duitse buren - denk aan het Reinheitsgebot - zijn heel gevoelig voor natuurlijkheid en gezondheidszaken. Veel Duitsers hebben bijv. ervaring heeft met alternatieve geneeskunde.
Lidl speelt hier op deze houding in en kiest bewust voor Arla, een producent die authentiek en organisch gemaakte melk en boter kan leveren.

Achter de schermen zijn de diverse voedingsmultinationals met elkaar in de slag om zoveel mogelijke bedrijven over te nemen die authentieke producten kunnen leveren. De vraag van de consument hiernaar stijgt namelijk snel.

Het is verbazend dat je hieruit mag concluderen dat de diverse producten die er tot nu toe geleverd werden weinig meer met authenticiteit te doen hadden.
Het koopgedrag van de consument zorgt er kennelijk voor dat de grote jongens in het spel hun aanbod aapassen. De consument trekt aan de handrem! Dat is nog eens nieuws!

De voor de organische markt meest interessante landen zijn in de volgorde van belangrijkheid: Spanje, Duitsland, Italië en England.

Nu maar hopen dat de trend doorzet en dat Nederland zich er ook mee gaat bemoeien.
Minister Veerman en de zijnen wacht nog veel werk! Goed nieuws, want de voedingsbodem is er klaar voor.

bron: food&drink europe
Dit artikel afdrukken