Als kersverse redacteur bij Foodlog reisde ik afgelopen week zonder enige verwachting af naar Amsterdam. Wie zo aankomt, wordt meteen overweldigd door de grootheid van het evenement. Eén dag was niet voldoende om alles te verkennen, maar zorgde wel voor een duidelijke indruk.

Duurzaamheid
De horeca gaat duurzaam. Dat viel op. Vegetarische en veganistische producten waren op iedere hoek wel te vinden. Eén product dat er uitsprong, was het Zwamcijsje. Een modern saucijzenbroodje, met een vulling van oesterzwammen, geheel plantaardig en met een hoop minder vet. Gemaakt van resten van paddenstoelen van eigen bodem. De smaak is bijna niet van echt te onderscheiden. Kom daar als vleesvervangerproducent maar eens om. Om je een beetje duurzamer te laten vliegen, is de start-up in gesprek met vliegtuigmaatschappijen om ook een Zwamcijsje te ontwikkelen dat hoog in de lucht lekker is; in het vliegtuig smaakt eten tenslotte heel anders.

Een ander opvallend nieuw merk dat zich richt op de eiwittransitie is Cishew. Dit bedrijf produceert cashewnootjes met verschillende coatings, die kunnen dienen als vleesvervanger in diverse gerechten. Zowel zoete coatings, zoals chocolade, biet en kaneel, als hartige coatings zoals mosterd en tuinkruiden behoren tot het assortiment. Dankzij het uitgebreide assortiment zijn de toepassingsmogelijkheden in gerechten groot. Daarnaast zijn de cashewnoten fair-trade. Het bedrijf verwerkt de cashewnoten vlakbij de plek waar ze groeien in Afrika. Zo hoeven de noten niet eerst helemaal naar Azië, zoals concurrenten dat doorgaans doen. Iets wat concurrent Johnny Cashew ook niet doet.

Sinds 3 juli 2021 geldt er een verbod op plastic bestek en borden in Nederland. Houten lepels zijn inmiddels een veelgebruikt alternatief, maar echt lekker eten doet houten bestek niet. Daarom trok de eetbare lepel van Kulero mijn aandacht. Dit eetbare bestek is een smaakvoller alternatief maar is nog wel een beetje hard. Een verbeterpuntje!

Houten lepels zijn inmiddels een veelgebruikt alternatief, maar echt lekker eten doet houten bestek niet. De eetbare lepel van Kulero is een alternatief
Gezondheid
Waar het een paar jaar geleden nog bijna onmogelijk was om allergenenvrij voedsel te vinden op de Horecava, was dat dit jaar iets gemakkelijker. De Duitse zuivelgigant Milram lanceert dit jaar 40 producten op de Nederlandse markt. De lactosevrije slagroom was direct genomineerd voor een Horecava Innovation Award. Naast duurzaamheid staat ook gezondheid in de belangstelling.

Meteen door dus naar Beet Great, een energiedrankje waar een deel van de suiker vervangen is door bietensap en granaatappel. Bietensap verhoogt het uithoudingsvermogen en verbetert de bloedcirculatie. De nitraten in de bieten hebben een bloeddrukverlagend effect, waardoor het lichaam efficiënter zuurstof kan verwerken. Dit alles zou moeten resulteren in meer energie. In 2016 bleek bietensap al ontdekt door de kroonprins van Dubai. Niet voor zichzelf maar voor zijn racepaarden. Foodlog schreef eerder ook al over het ‘Heart Beet’ onderzoek van de Radboud Universiteit tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. De universiteit bracht de impact van de extra nitraatinname op de fysieke prestatie en de bloeddruk van deelnemers tijdens het wandelen in kaart.

Personeelstekort
Na Corona is de horeca nooit meer hetzelfde geworden. Het personeel vond andere banen. In combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt is het vinden van personeel bepaald 'een ding' voor horeca-uitbaters. Albron, de overall winnaar van de Horeca Innovation Award, heeft een oplossing in de vorm van de Smaakchef, een mens van vlees en bloed die het zorgpersoneel in verzorgingstehuizen en ziekenhuizen inspireert en ontzorgt door hen de bereiding van een vers gekookte, warme maaltijd uit handen te nemen.

Door het personeelstekort gaan steeds meer restaurant- en café-eigenaren over op het serveren van kant-en-klaar. Zo stonden er meerdere stands met kant-en-klare cocktails, waar Foodlog al eerder over schreef, of producten die de bereidingstijd in de keuken terugdringen. Denk bijvoorbeeld aan voorgesneden groenten, die je ook thuis veel gemakkelijker en sneller helpen bij het koken.

Een andere oplossing voor het personeelstekort is de inzet van nieuwe technologie. Zo experimenteert de horeca meer met robots. Zowel in de keuken, in de bediening als in de schoonmaak. Ook de Horecava-organisatie ging mee met de trend en liet zijn social media posts schrijven door AI.
Dit artikel afdrukken